Recenze: Jak nedostat infarkt

Infarkt vás zaujme na první pohled svou netradiční krabicí s vyobrazením atraktivní sestřičky. Na první pohled se jedná o párty hru, ve které ani tak nejde o vítězství, ale o společnou zábavu. Brzy však přijdete na to, že je hra plná také černého humoru. Každý hráč představuje osobu, s níž se snaží přežít v konzumní společnosti, respektive žít co nejdéle. Nezabíjí vás však nepřátelé či jiní hráči, ale nástrahy každodenního života, které ovlivňují vaše zdraví.

Hra Infarkt je určena pro 2–5 hráčů od 10 let.

Téma hry
Hráči v roli mladých lidí procházejí životem, dokud je nezastihne smrt. Nakupují, chodí do práce, do fitka. Žijí svůj každodenní život. A především zvou přátele na večírky. Všechny jejich aktivity, ale i různé události mají vliv na jejich zdraví. Stresem z práce se například zhoršuje jejich nálada. Pokud ale nebudou pracovat, nezískají peníze na léky, nákupy a nepohostí přátele. A deprese bude ještě horší.

Jak se hraje
Každý hráč má svou herní desku, která reprezentuje jeho postavu. Znázorňuje jeho zdravotní stav na několika ukazatelích, které znázorňují cholesterol, krevní tlak, obezitu, depresi, cukrovku, rakovinu. Na začátku jsou všechny hodnoty na nule. V průběhu hry se tyto ukazatele zdravotního stavu snažíte udržet v rozumných mezích. Když kterákoliv vystoupá k ikoně hrobu, znamená to, že vaše postava zamřela. A vy ve hře končíte.

Především vás ovlivňují události a akce, které si zvolíte v každém kole. Na začátku kola si vybíráte z nabídky událostí tu, která ovlivní právě vás. Například výhra v loterii zvýší váš krevní tlak, sníží vaši depresi a navíc dostanete vždy potřebné peníze. Když dostanete průjem, sníží se sice vaše obezita, ale výrazně zvýší deprese. Vánoce zas snižují depresi, ale zvýší až na rakovinu vše ostatní.

Po výběru události následují akce. V každém kole si volíte tři různé činnosti, které chcete vykonat. Možnosti akcí vám ukazuje herní plán. V supermarketu můžete nakoupit nápoje, jídlo a kuřivo, prostě vše potřebné, abyste mohli uspořádat večírek a pozvat přátele. Nebo můžete zajít na tržiště. Nezbytné peníze vyděláte v práci. Ubrat kila a zlepšit náladu můžete ve fitku. Léky jsou k dispozici v lékárně. Akce si vybírají všichni najednou a provádějí se postupně od začínajícího hráče.

Jak to může například probíhat? Miky vyrazí do práce, aby získal peníze na léky a fitness. V práci vydělá 3 dolary, ale současně se mu zvýší deprese o dva body. V lékárně si koupí za dva dolary lék. A má štěstí, je na cukrovku, která se mu dostala do kritických hodnot. Lék hned aplikuje a snižuje si cukrovku o tři body. Za zbývající dolar navštíví fitness a sníží si obezitu a depresi o jedna. Luci zas při cestě z práce nakoupí v supermarketu a pozve své sousedy na večírek s vodní dýmkou a vodkou s džusem. Takové pozvání se nedá odmítnout. Luci má radost s příjemné akce, a tak si sníží depresi. Sousedům se zvýší krevní tlak, obezita a rakovina, a také sníží deprese. Tom, jeden ze sousedů, už ale měl hodně vysoký tlak, a na večírku zemře. To způsobí šok všem účastníkům, takže se zvýší jejich deprese.

Ve hře se projevuje jeden efekt. Dokud jsme zdraví, děláme nejrůznější vylomeniny, jakmile nám ale začne téct do bot, hledáme zdravé jídlo a klid. Začneme jíst zeleninu, pít čajíčky a vyhledávat zdravý životní styl. Hra až překvapivě simuluje životní dráhy mnohých lidí, je dost dobře možné, že se v nich také najdete. Hra končí v okamžiku, kdy na živu zůstane pouze jeden hráč. Ten se stává vítězem.

Komu je hra určena
Infarkt si dobře zahrajete především v partě a s přáteli, s nimiž se chcete pobavit a užít si trochu černého humoru. Ve větším počtu je hra zábavnější. Doporučuji hrát v 5 či 4 hráčích. Pravidla jsou jednoduchá, takže si ji dobře zahrají i příležitostní hráči.

Zpracování, grafika, pravidla
Hra je uložena ve vysoké krabici, jako by měla skrývat flašku s šampusem. Grafika odpovídá tématu a je přehledná a funkční. Hrací desky jsou vyrobeny ze silného kartonu a něco vydrží. Karty jsou menší a tenčí, ale dostačující. Barevně jsou dobře odlišeny, takže se vám nebudou plést.

Pravidla jsou bohatě ilustrovaná a doplněná obrázky. S hrou se proto seznámíte rychle, bez zdlouhavého studování. Stačí jedno kolo, abyste se naučili vše potřebné. Karty a jejich možnosti budete poznávat postupně, ale i to k této hře patří.

Zajímavosti a ocenění
Je to další hra, kterou připravilo sdružení Czech board games (Česká deskoherní společnost). To prostřednictvím konkursu hledá nové autory a těm úspěšným jejich nové hry ve spolupráci s partnery vydává.

Součástí hry je i rozšíření, kterým si můžete hru zpestřit. Je jím pět nových akčních míst, kterými můžete nahradit některá standardní. Přináší například kariéru, rodinu nebo noční život.

Hodnocení hry
V Infarktu se za fasádou party hry skrývá seriózní hra. Řídíte v ní ekonomiku každodenního života, ale zároveň musíte reagovat na nečekané události a přizpůsobit jim své další kroky. Je také dobré sledovat ostatní hráče, protože je tu prostor i pro vzájemné škození. Téma vám možná bude připadat až morbidní. Nedoporučuji slabším povahám, protože hráči postupně umírají, vypadávají ze hry. Hra vás však také vede k tomu, abyste si uvědomili, k jakým důsledkům může vést nezdravý životní styl.

Infarkt můžete hrát jako "vážnou" hru, využívat všech kombinací a možností, abyste uspěli a zvítězili. Nebo můžete hrát zcela intuitivně, s lehkostí, s humorem a vtipnými hláškami. Nejlepší zábavu si ale užijete, když zvolíte zlatou střední cestu. Náhoda má ve hře své dobré místo, je ale na každém hráči, jak dokáže situaci takticky využít.

U této hry platí, že bude tak zábavná, nakolik se do ní vložíte a zda si ji budete chtít užít s ostatními. Jednoduše společenská hra, jak má být.

Infobox o hře

Počet hráčů:  2–5 hráčů