Doporučený věk: od 12 let.
Délka hry: 60-180 minut.
Autor: Richard Garfield.
Rok vydání: 1994.
Výrobce: Wizards of the Coast, Avalon Hill.
Obvyklá cena: cca 1300 Kč.
Herní systém: závodní hra robotů, plánování pohybu pomocí karet.
Čeština: hra s přiloženými českými pravidly, herní materiál obsahuje cizojazyčné prvky (karty vylepšení - překlad je k dispozici v pravidlech).
RoboRally je bláznivý závod robotů od Richarda Garfielda. Pokud vám to jméno něco říká, tak se není čemu divit, neboť je autorem světově známé sběratelské karetní hry Magic: The Gathering. RoboRally je však zcela odlišná hra. Je to desková závodní hra pro 2-8 hráčů, která má své vlastní kouzlo. Díky novému vydání v roce 2005 a loňskému dotisku je hra opět dostupná. U nás ji dostanete i s vytištěnými českými pravidly. Téma robotích závodů sice nemusí lákat každého, ale hra poskytuje mnoho vtipných a nečekaných situací a mnoho hodin zábavy. Hra také skýtá velké množství variant, a díky tomu bude každá vaše hra jiná.
Každý hráč má svého robota, kterého ovládá pomocí programových karet. V každém kole nejprve naprogramuje pět jeho "kroků", jak se bude pohybovat či kam se otočí. Přitom musí brát zřetel na pohyb robotů ostatních hráčů a nejrůznější překážky. K dispozici má pohyb dopředu o jedno až tři pole, zpět, otočení doprava, doleva a o 180 stupňů. Cílem hry v základní variantě je vést roboty tak, aby co nejrychleji projeli vytyčenou trasu, která vede tovární halou. Cestou se musí vyhnout překážkám a nástrahám, protože hala je plná nejrůznějších zařízení a pastí. Zvítězí ten, kdo jako první projede všechny "checkpointy" označené vlajkami.
Na začátku hry jsou vaši roboti v plné síle, bez poškození. Obdržíte tedy plný počet programovacích karet - devět. Z nich vyberete pět k naprogramování pohybu robota. Zbylé karty odhazujete, v dalším kole obdržíte nové. S každým poškozením robota se ale snižuje jeho schopnost přijímat instrukce, počet programovacích karet se proto snižuje. Když mají všichni karty připraveny, může dojít k postupnému vyhodnocení registrů - naplánovaných kroků.
Všichni hráči najednou odhalí kartu na prvním registru a pohnou svým robotem tak, jak ukazuje karta. Vzhledem k tomu, že se roboti hýbou současně, může dojít ke strkanicím. O tom, který robot se posune první, rozhoduje číslo priority na kartě (které určí, kdo má právě větší rychlost). Nato se spustí tovární zařízení - posuvné pásy, otočná kola, posunovače. Následuje střelba laserů, továrních a robotů. Každý zásah, který robot dostane, znamená jedno poškození. Nakonec si všichni roboti, kteří přežili, zkontrolují, zda stojí na vlajce nebo opravném bodu. Pokud ano, přemístí na něj svůj "archivovací" žeton (v případě zničení se na něm robot obnoví - každý má celkem tři "životy"). Takto se postupně vyhodnotí všech pět registrů.
RoboRally je sice závodní hra, ve kterém zvítězí ten, kdo projede všechny checkpointy v daném pořadí jako první, ale většinou v tomto závodě uspěje ten, kdo se nejlépe vypořádá s nástrahami tratě. Nejpřímější cesta nebývá nejrychlejší. Většinou se nevyhnout ani zničení. K tomu dojde, pokud dostanete desátý žeton poškození, spadnete do díry nebo vyjedete z herního plánu. Přitom nezáleží na tom, zda jste k tomu přispěli sami, přičiněním některého zařízení či cizího robota. V průběhu závodu se můžete také opravovat. Musíte zastavit na opravném bodu. Pomoci vám také mohou karty vylepšení. Když je nejhůř, můžete se na jedno či více kol vypnout (během pauzy pak robot projde jakousi generální opravou).
K dispozici máte celkem čtyři oboustranné hrací plány, tj. osm jednodeskových závodních drah. Z nich se dá vytvořit mnoho různých kombinací. V druhé části pravidel najdete jejich "katalog". Odstupňované jsou podle obtížnosti a varianty hry: pro začátečníky, pro experty, týmové dráhy. S počtem použitých vlajek a drah roste obtížnost a délka hry. Mnohdy jsou zábavnější jednodušší dráhy, kde si dostatečně užijete interakcí mezi roboty.
Základní pravidla nejsou složitá, seznámení s nimi vám nezabere mnoho času. Doporučuji současně se čtením pravidel rozkládat hru. Vzhledem k přesně definovaným krokům, které se stále opakují, vám již při první hře přejdou pravidla do krve. Menší potíž může nastat při vyhodnocování různých situací. To musí být přesné, protože může hru výrazně ovlivnit. Týká se to například posunutí jiného robota, priorita při posunutí pásů, více archivovacích žetonů na jednom políčku, apod. Většina z nich je speciálně popsána, takže si je můžete ujasnit, kdykoliv je potřeba. Důsledné je přesné a důsledné dodržování pravidel.
Dobře si zahrajete již při dvou třech hráčích, největší zábavu si ale užijete v pěti či šesti. Ve více hráčích častěji dochází k nejrůznějším nečekaným a vtipným situacím, které můžete glosovat. Inspirovat vás může i to, že každý robůtek má své jméno a stručnou charakteristiku. Například Trundle Bots je nejodolnějším robotem RoboRally, je proto vždy poněkud překvapen, když je náhodou zničen. Hra je sice určena starším dětem a dospělým, ale bez problémů si zahrajete s dětmi už od 10 let.
Náhoda má v RoboRally své nezastupitelné místo. Přispívá k její zábavnosti, protože připravuje nečekané situace, na něž hráči musí reagovat. Hra dává velký prostor pro taktická rozhodnutí, musí odhadovat, jak budou hrát ostatní a co nejvíce využívat nejrůznější posuvné pásy a jiná zařízení na plánu. Omezující bývá výběr z obdržených programovacích karet, zvláště s jejich snižujícím se počtem. Může se stát, že z nich nesestavíte žádný rozumný pohyb. Většinou ale vám stačí. Každé programování pohybu vašeho robota je malým rébusem, který má různá řešení. Je jen na vás, na jaká řešení přijdete a která zvolíte.
Pokud hrajete ve svižném tempu, nikdo zbytečně nezdržuje, bude vás hra bavit celý večer. Na ty případy, kdy někdo plánuje příliš dlouho, pravidla pamatují. Čas mu odtikají přesýpací hodiny. Jakmile se dosypou, některý ze spoluhráčů mu chybějící kroky naprogramuje náhodně z jeho zbývajících karet. Pro první hry si vybírejte lehčí dráhy s kratší dobou hraní. I tak musíte počítat s herní dobou okolo dvou hodin.
Hra je solidně připravena, roboti, karty, žetony. Úžasní jsou roboti. Každý má svůj jedinečný charakter. Pokud máte trochu šikovné ruce, pak si jejich šedivé kabátky obarvěte. Lépe je pak rozeznáte na plánu. Hrací plány by ale mohly být ze silnějšího kartonu, aby se neprohýbaly. Graficky je hra pěkně zpracovaná, je přehledná a má svou atmosféru. Ke hře jsou přiložena česká pravidla. Bez původních se ale neobejdete, protože katalog závodních drah neobsahuje obrázky. Navíc je zde ale překlad karet vylepšení. Ne příliš šťastný je zvolený zbytečně velký formát pravidel. Hůře se s nimi pracuje. Navíc obsahují chyby, tiskové, pravopisné, věcné - zaměněné obrázky v příkladu, chybí číslování stran. Chybí přehled zařízení a jejich funkcí, musíte si je domyslet. Pravidla se tváří profesionálně, chybí jim ale profesionální kvalita.
Když si RoboRally dobře osvojíte, můžete vyzkoušet i některou z varianty hry, které vám otevřou nové možnosti. Hrát můžete například v dvoučlenných týmech. V takovém závodě stačí, když vlajku dosáhne jeden z týmových robotů. Nebo uspořádejte týmový deathmatch - souboj robotů, ve kterém zvítězí ten tým, jehož roboti "přežijí" (tedy alespoň jeden). Zahrát si můžete také boj o vlajku (který tým získá cizí vlajku, vyhraje). RoboRally poskytuje velký výběr možností a variant, takže každá hra bude jiná a jedinečná.
U tohoto závodu není ani tak důležité vyhrát, jako staré dobré zúčastnit se :-) A slušně si procvičíte vaše kombinační a prostorově-orientační schopnosti.
Příklady variant pravidel:
- Dvě minuty na programování: Hodiny se neotáčí až u posledního hráče, ale všichni mají přesně dvě minuty na programování pohybů. Pokud někdo čas překročí, jsou jeho zbývající pohyby naprogramovány náhodně. K měření času můžete použít minutku či se v každém kole některý z hráčů stará o otáčení přesýpacích hodin.
- Tajná vylepšení: Kdykoliv si někdo lízne kartu vylepšení, zachovává ji v tajnosti až do doby využití jejího efektu. Poté ji opět skryje.
- Pac-Man: Na hrací plán umístěte značky. Budete jich potřebovat 72 na každou použitou desku. Hráči je sbírají včetně vlajek a na konci hry se spočítají body. Hra končí v momentě, kdy je sebrána poslední vlajka. Za získanou vlajku si započítejte deset bodů, za každou značku bod. Kdo získá nejvíc bodů, zvítězí. Tovární zařízení značky neposouvají. Představte si, že visí od stropu haly :-)
RoboRally - Armed and Dangerous (1995)
Přináší 6 nových hracích plánů a 26 karet vylepšení. Plány obsahují nové prvky: teleporty, "randomizéry" a vodu.
RoboRally - Crash and Burn (1997)
Přináší 2 nové hrací desky a tři nové prvky. Anglická pravidla (Amigo, pdf, 2,23 MB)
RoboRally - Grand Prix (1997)
Přináší 3 nové hrací desky, které na druhé straně obsahují náhodně vybraný plán z předchozích vydání. Kombinují dříve použité prvky: rampy, pásy, olejové skvrny, pro nebezpečný závod tovární halou.
RoboRally - Radioactive (1998)
Přináší 3 nové hrací desky.
Odkazy:
- Pravidla hry v češtině ke stažení (pdf, 1,3 MB) - neoficiální překlad připravil pro svet-deskovych-her.cz Cauly
- RoboRally na BGG (en)
- Varianty pravidel (en) - www.wizards.com
- Průvodce zařízeními a prvky na plánech všech rozšíření v angličtině (na BGG, doc, 161 KB)
- On-line hra na Game Table Online (en)
Chcete si hru koupit?
***
1 komentář:
S kvalitou pravidel můžu jen souhlasit. Vpodstatě nemá moc cenu ani používat ty české pro množství chyb. Jen to mate.
Okomentovat