Recenze: Dominion

Rok vydání: 2008.
Výrobce: Rio Grande Games, Hans im Glück, Albi (2009)
Obvyklá cena: cca 850 Kč
Ocenění: Spiel des Jahres 2009 (vítěz), Deutscher Spiele Preis 2009 (1. místo), Hra roku 2009 (vítěz)
Herní systém: karetní hra, prostřednictvím vytváření balíčku během hry hráči sbírají body
Čeština: hra vyšla v kompletním českém vydání

Dominion je karetní hra, která v krátké době od představení v Essenu oslovila řadu lidí. Svědčí o tom mimo jiné to, že se během pár měsíců vyšvihla mezi nejlepších deset her na žebříčku Board Game Geek (k 20. 8. 2009 je šestý). Takový vzestup se zatím jiné hře nepodařil. Důvodem úspěchu je bezesporu originální herní princip, jednoduchá pravidla, krátká herní doba, dobrá hratelnost v jakémkoliv počtu hráčů. Karty slouží k realizaci akcí i nákupu nových karet. Každý hráč buduje svůj balíček a s ním hraje – postupně ho rozšiřuje podle zvolené strategie.

Počáteční rozložení balíčků karetHráči představují lokální vládce, kteří svá malá panství zdědili po předcích. Nyní by chtěli zvětšit svůj vliv. Sousedé však také sílí a usilují o rozšíření svého dominia. Nesmí proto zůstat pozadu. Aby uspěli, najímají schopné pomocníky, zvelebují svá sídla, budují nové stavby a naplňují své pokladny. Jen ten nejúspěšnější se stane pánem celého kraje. Zvítězí ten, kdo bude mít na konci hry nejvíce vítězných bodů – za nashromážděný majetek (Estate), získaná vévodství (Duchy), spravované provincie (Province).

Na začátku hry má každý jen malý balíček karet, obsahující pár karet majetku a pokladu. Postupně jej doplňují o nové karty. Z balíčku si dobíráte karty do ruky. Nově získané či použité odhazujete na odkládací balíček. Tyto karty jsou jen vaše. Jakmile doberete poslední kartu, zamícháte odložené karty a uděláte z nich nový dobírací balíček. Tak to běží dokola až do konce hry. Míchání karet je nedílnou součástí hry.

Nabídka všech karet je rozložena mezi hráči (viz obrázek). Obsahuje zelené karty s vítěznými body (Victory), "měděné" karty peněz (Treasure) a deset druhů akčních karet království (Action). Ve svém tahu může hráč vyložit jednu akční kartu či získat novou kartu (Buy). Každá karta má svou hodnotu, za kterou ji můžete získat. Některé akční karty umožňují zahrát i další akce či nakoupit více karet. Na konci svého tahu hráč odhodí všechny zbývající karty v ruce na svůj odhazovací balíček a do ruky si ze svého dobíracího balíčku vezme pět karet. S nimi bude pokračovat v dalším kole. Nikdo se tak nemusí rozmýšlet, které karty by si chtěl ponechat.

Deset akčních karet - doporučené pro první hryCo vám tedy umožňují akční karty? Existují čtyři základní typy: některé vám dovolují zahrát ještě další akční karty (Village, Festival) či získat více nových karet z nabídky (Woodcutter, Market), některé poskytnou peníze na nákup nové karty (Militia, Festival), jiné vám dovolí dolíznout si z dobíracího balíčku další karty (Smithy, Moat), další pak umožňují zvláštní akci, například ukrást kartu spoluhráčům (Thief), získat libovolnou kartu do hodnoty 4 (Workshop), úplně zahodit kartu a vzít si jinou až o dva dražší (Remodel). Účinnost akčních karet se tak dá kombinovat. V tom spočívá jedno z kouzel této hry: dobře si sestavit balíček, abyste mohli využít maximum možností každé karty. Příkladem je zahrání Village - líznete si další kartu a můžete zahrát až dvě další akční karty, když k ní zahrajete Smithy, můžete si dobrat tři karty, tím můžete získat dostatečnou hodnotu peněz, abyste si koupili kartu Province s šesti vítěznými body.

Hra obsahuje celkem 500 karet. Nehraje se však se všemi, pro každou hru si vyberete novou kombinaci akčních karet, a tak hru obměníte. Dominion patří k nekonfliktním hrám s minimem interaktivity mezi hráči. I když některé akční karty mohou spoluhráče ovlivnit, není to pro hru tak podstatné. Donutíte je například odhodit karty či jiné ukázat. Na výsledek to však nemá velký vliv. Platí, že každý hraje primárně, co sám chce či může.

Karty vítězných bodů a penězJe však třeba sledovat ostatní hráče, jaké karty berou a především které karty s vítěznými body. Těch je omezený počet. Ze začátku máte málo peněz na dražší a výhodnější karty, musíte tedy svůj balíček budovat postupně, získávat například peníze s vyšší hodnotou. Dalším důležitým momentem je správné načasování braní bodovaných karet. Ty rozhodnou o vítězi, ale během hry vám jen bez užitku zabírají místo v ruce, respektive v balíčku. Hra končí na konci tahu hráče, ve kterém je buď vybrán balíček provincií, nebo je prázdný třetí balíček ostatních karet. Pak už zbývá jen spočítat body na zelených kartách.

Dominion má jednoduchá pravidla, základní mechanismy pochopíte po pár odehraných kolech. Umožňuje přitom řadu kombinací a strategií. Je na vás, zda si svůj balíček založíte hlavně na penězích nebo naopak budete vybírat hlavně akční karty, jejichž efekty se budou násobit. Pestrost hry posiluje i to, že můžete pokaždé vybrat jiné akční karty. V základní hře jich je 25 druhů. V pravidlech najdete návrh různých kombinací.

Vzhledem k jednoduchosti a prvkům náhody je hra vhodná i pro různě zkušené hráče. Akční karty sice obsahují cizojazyčný text s popisem, ale znalost jazyka není nezbytná. Můžete hrát i s dětmi. Stačí před hrou objasnit efekt deseti pro hru vybraných akčních karet (případně během hry připomenout). Náhodu ve hře do značné míry ovlivňujete sami tím, jaké karty si vybíráte do svého balíčku. První hry vám budou trvat okolo hodiny, další partie již zvládnete okolo půl hodiny, takže si krásně můžete dát několik her za sebou. Dominion je možné doporučit v jakémkoliv počtu hráčů.

Vnitřek krabice s uloženými kartamiKrabice na karetní hru neobvykle veliká, zhruba velikosti Osadníků z Katanu. Vnitřní prostor je rozdělen na přihrádky, takže každý balíček jednotlivých typů karet má své místo. Je jen škoda, že přihrádky nejsou označeny. Popisky si ale můžete vyrobit sami, stačí si je stáhnout ze stránky Hans im Glück a nalepit. Uspořádání krabice je dobré v tom, že máte karty stále srovnané. Usnadní vám přípravu hry. A pokud si budete brát hru na cestu, jednoduše vytvoříte několik balíčků, které vám v kufru nezaberou moc místa.

Graficky je hra připravena velmi dobře a pěkně dotváří atmosféru hry. Hodnocení jednotlivých karet už nechám na vás. Pro hraní je ale grafika karet velmi příjemná. Jednotlivé druhy karet jsou výborně barevně odlišeny, takže máte dobrý přehled o všech kartách na stole i v ruce.

Dá se předpokládat, že se brzy objeví rozšíření s novými typy karet. Hra přímo vybízí k tomu, abyste si sami nějaké nové vymysleli. První vlaštovkou je promo karta Gesandter (Velvyslanec – ukaž pět karet ze svého dobíracího balíčku, soused po levici jednu vybere a odloží na tvůj odhazovací balíček, ostatní si vezmi do ruky) rozdávaná na Spielfestu ve Vídni.

Pokud nevyhledáváte složité strategické hry nebo si od nich chcete odpočinout, pak Dominion určitě vyzkoušejte. V prvních hrách vás bude bavit samotné budování vašeho balíčku, až možná zapomenete, že cílem hry je získat co nejvíce karet s vítěznými body. Posléze budete hledat co nejefektivnější cestu jeho vytváření. Hra tedy může být zábavné i pro různě zkušené hráče.