Představení hry: Wie verhext!

Wie verhext!

Počet hráčů: 3-5.
Doporučený věk: od 9 let.
Délka hry: 45-60 minut.
Autor: Andreas Pelikan.
Rok vydání: 2008.
Výrobce: Alea, Rio Grande Games.
Jiné názvy: Jako začarovaný, Witch's Brew.
Ocenění: Spiel des Jahres 2008 (nominace).
Obvyklá cena: cca 480 Kč.
Herní systém: karetní fantasy hra s prvky blafování.
Čeština: česká pravidla jsou k dispozici ke stažení, herní materiál obsahuje cizojazyčné texty, ale veškeré informace pro hru jsou také ve formě obrázků.

Jednou z loňských novinek, která stojí za pozornost, je na první pohled nenápadná karetní hra Wie verhext!. Možná jste zaznamenali, že se tato hra dostala do výběru na cenu Spiel des Jahres 2008. Jedná se o svižnou karetní hra, při které hráči uplatní své blafovací dovednosti pokerového hráče. Díky jednoduchým pravidlům je přístupná širokému okruhu zájemců a rodinnému hraní.

Karty postav - ukázkaHra Wie verhext! by se mohla česky nazývat Uvař lektvar! nebo Kouzelnická apatyka. Hráči totiž představují kouzelníky, čarodějnice a druidy, kteří se z bylin, hadího jedu a vlčí krve snaží uvařit co možná nejsilnější kouzelné lektvary. Bez pomoci šikovných pomocníků, nějakého zlata a alespoň špetky štěstí to ale nepůjde. Pomocníci jsou klíčem k úspěchu, v každém kole totiž podpoří akcí jen někoho. Ostatní vyjdou naprázdno. Podle síly lektvaru obdrží hráči body. Vyhraje ten, kdo jich bude mít na konci nejvíce.

Každý hráč má svůj balíček dvanácti karet postav - pomocníků. Pojďme se podívat, které to jsou. Tři postavy na zelených kartách - strážce vlků, chytač hadů, bylinkář - dávají hráčům nové přísady. Tři postavy na modrých kartách - kouzelník, čarodějnice, druid - vaří příslušné lektvary. Tři postavy na žlutých kartách využívají zlato - alchymista, vědma, pomocník. Poslední tři karty jsou speciální: mistr čaroděj na šedé kartě poskytuje zaklínadla; kapsář a žebravý mnich na červených kartách umožňují nákup lektvarů převážně na náklady spoluhráčů.

Kotlíky - ukázkaHra probíhá v několika fázích. Kolik jich celkem bude, záleží na tom, kdy některý z hráčů získá čtvrtou kartu s vyobrazením havrana (viz obrázky s černým a zeleným kotlíkem). Na začátku každé fáze si nejprve hráči vyberou pět karet postav, které budou žádat o akci, či alespoň malou přízeň. V jedné fázi se tak odehraje 5-12 kol.

Začínající hráč vynese kartu postavy. Pokud si například vybral bylinkáře, oznámí: "Já jsem bylinkář." Všichni hráči musí postupně, po směru hodinových ručiček vyložit na stůl kartu stejné postavy nebo oznámit, že ji nemají. Při vyložení se vždy musí rozhodnout, zda si dělá nárok na akci, nebo se spokojí s malou přízní (a místo tří zelených ingrediencí obdržet jen jednu). Akci totiž provede jen hráč, který se o ni přihlásil jako poslední, ten poté vynáší novou kartu. Tímto způsobem získáváte nové ingredience. Nebo z těch, co máte, vaříte v některém kotlíku požadovaný lektvar - kartu kotlíku si pak vyložíte před sebe, atd.

Platí tedy, kdo chce moc, a nespokojí se s málem, nemusí mít nic. Záleží na tom, jak odhadnete ostatní hráče - co plánují, jaké postavy zvolí -, ale také v jakém pořadí bude ta která karta postavy zahrána. Musíte proto vážit, zda opravdu chcete akci a začínat, nebo zda se spokojíte s malou přízní, protože začínající hráč je vždy v menší nevýhodě (ostatní mohli zvolit stejnou postavu). Toto neustálé vyvažování, co chci hrát já a co mohou chtít ostatní, je jednou z předností a kořením této hry.

Herní materiálHra je určena pro tři až pět hráčů. Nejzábavnější je v pěti či čtyřech, protože vám dává více příležitostí využívat jen "malou" přízeň, před "velkou" akcí. Pravděpodobnost, že více hráčů zvolila stejnou postavu, je větší, a o to více vás nutí hrát jinak než ostatní. Máte pak o to větší radost, když se vám odhad povede nebo když "překazíte" akci jiného hráče. Jedna partie vám zabere necelou hodinu, takže můžete zahrát i několik partií za sebou.

Náhoda má ve hře své místo. Největší díl ale představují sami hráči - jaké postavy si vybrali, a také v jakém pořadí je zahrávají. Navíc se jen náhodně určuje, se kterou kouzelnou formulí pomůže mistr kouzelník a která postava ve čtyřech hráčích (či dvě v pěti hráčích) nebude v aktuální fázi hry pomáhat.

Graficky jsou karty velmi pěkně zpracovány a výborně dokreslují atmosféru hry. Kapičky ingrediencí jsou dřevěné, malé flakonky a zlato je z kartonu. Barevně jsou karty dobře odlišeny, takže v nich máte dobrý přehled. Co by se dalo vylepšit, je výraznější odlišení kotlíků, například symbolem. Vysvětlující a doplňující texty jsou v němčině, ale vždy s názornou ilustrací, takže je při hraní nepotřebujete. Jediné, co vám může dělat trochu potíž, jsou německá jména postav. Hodila by se česká ;-)

Pokud hledáte svižnou, méně náročnou hru vhodnou i pro méně zkušené hráče či "smíšenou" skupinku, měli byste si Wie verhext! určitě vyzkoušet. Německé texty na kartách a pojmenování postav může zprvu odrazovat, ale hře nebrání. Rychle si zvyknete na obrázky, které jsou dostatečně ilustrativní. Pravidla jsou jednoduchá, přehledná a rychle si je osvojíte, takže si dobře zahrajete již první hru.

Odkazy:

Články, které by vás mohly také zajímat:
***

Žádné komentáře: