Doporučený věk: od 10 let
Délka hry: 30–70 minut
Autor: Bruno Faidutti
Rok vydání: 2000
Výrobce: Hans im Glück, Albi, nově MindOK
Jiné názvy: Ohne Furcht und Adel
Ocenění: Hra německé veřejnosti 2000 (6. místo), Spiel des Jahres 2000 (nominace)
Obvyklá cena: cca 400 Kč
Herní systém: fantasy karetní hra, blafování
Čeština: hra je kompletně v češtině
Usednete-li s přáteli k této hře, vstoupíte do světa úskoků, intrik, magie a síly. Kdo se stane pánem citadely a města? Jen síla nestačí, odhad soupeře, jeho dalších kroků, skrytí své totožnosti, mazanost, to je to, co vede k úspěchu! Čekají na vás různé postavy: král, žoldnéř, kněz, zloděj, kupec, mordýř, stavitel, čaroděj. Každý má své silné schopnosti, jichž můžete využít, i slabé stránky. Záleží jen na vás, jak je dokážete využít ve svůj prospěch.
Cílem hráčů je postavit své město, ve kterém budou lepší (tzn. hodnotnější) stavby, než budou mít soupeři. Musí jich být alespoň osm (jakmile někdo postaví osmou budovu, kolo se dohrává a hra končí). Každá budova však něco stojí a ty hodnotné jsou obzvlášť drahé, a žoldnéř vám některou může zbořit, další postavy zas mohou škodit jiným způsobem.
Hra probíhá v kolech. V každém si hráči postupně vybírají jednu z výše zmíněných postav, vždy novou a tajně - v tom spočívá základ této hry. Jednou tedy můžete hrát za obchodníka a získat víc zlaťáků, podruhé za zloděje a někomu jeho zlaťáky ukrást, potřetí za stavitele a postavit víc budov než ostatní. Když dokážete odhadnout, jakou postavu si vybral jiný hráč, můžete hodně získat. Kdo je kdo se odhaluje postupně. Záleží na vašem odhadu, hereckých schopnostech, strategii a vývoji hry, ale i na náhodě, zda se k vám dostanou ty karty budov či postav, které by se vám nejvíce hodily. Samotné kolo pak pokračuje podle daného pořadí postav. Začínajícím hráčem je vždy král.
Herního materiálu nebylo zapotřebí mnoho. Základní vtip hry spočívá v jejích pravidlech. V menší krabici naleznete sadu karet - postavy, karty budov a nápovědní kartičky - a zlaté mince (je jen škoda, že nebudou cinkat, jsou z umělé hmoty). Karty jsou graficky velmi pěkně provedené a je radost s nimi hrát.
Pravidla nejsou složitá, záleží však i na detailech, které mohou hru ovlivnit, tak jim doporučuji věnovat patřičnou pozornost, aby vás zbytečně nezmátla. Samotná hra může být velmi veselou záležitostí, když budete hrát víc na náhodu, ale i taktickým bojem, budete-li více promýšlet výběr postav a jednotlivé kroky. Ve větším počtu hráčů není dobré dlouho vybírat postavu, hra se zbytečně prodlužuje a ztrácí dynamiku (a někteří se mohou začít zbytečně nudit).
Varianty pravidel: V anglické verzi pravidel nesmí hráč stavět stejné budovy (v rozšíření existuje fialová budova Quarry, jejímž postavením tuto možnost získá). Německá verze stavbu stejných budov povoluje, stejná budova je navíc o 1 zlatý levnější (1 zlatý je ale minimum).
Upřesnění pravidel:
1. Stavitel obdrží 2 karty navíc vždy, a to i tehdy, pokud si na začátku tahu hráč dobral zlato.
2. Má-li hráč vyloženou fialovou kartu Hřbitov, může si vzít do ruky kartu zničenou Žoldnéřem pouze tehdy, zaplatí-li za ní jednu zlatou hřivnu.
3. Hráč, který si krále vybral, se stane králem, i když ho mordýř zabije.
Odkazy:
- Pravidla hry v češtině
- Pravidla hry strana 1 | Pravidla hry strana 2 (jpg, sken)
- Citadela na BGG (en)
- Přehled vydání hry na webu autora (fr, en)
- Citadela - temná země (pravidla rozšíření hry)
Chcete si koupit rozšíření Citadela – Temná země?
***
Žádné komentáře:
Okomentovat