Představení hry: Graenaland

Graenaland - krabice

Počet hráčů: 3-5.
Doporučený věk: od 12 let.
Délka hry: 90-120 minut.
Autor: Vladimír Chvátil.
Rok vydání: 2006.
Výrobce: Altar.
Obvyklá cena: cca 740 Kč.
Herní systém: budování, diplomacie.
Čeština: hra je kompletně v češtině (a v angličtině).

Nestává se moc často, že by česká hra vzbudila takový zájem hráčské veřejnosti ve světě, jako se to stalo Graenalandu. Všech 500 kousků hry dovezených do Essenu bylo rozebráno a na mnohé zájemce se nedostalo. I ohlasy hráčů na webu jsou příznivé. Vláďovi Chvátilovi se ve spolupráci s Altarem podařilo připravit další skvělou hru s originálními herními prvky. Věřím, že vás hra zaujme a že se při ní budete dobře bavit.

Jak to celé začalo: "V roce 982 Erik Rudý, vikingský jarl, objevil při plavbě ze západního pobřeží Islandu novou zemi. Dal jí jméno Graenaland, zelená země. O čtyři roky později připluli na Graenaland první kolonisté a založili osady, které zde vydržely přes čtyři staletí."

Herní plán - počáteční rozmístěníHráči představují jarly, kteří vedou své vikingské klany do nového domova. Osidlují pobřeží, zúrodňují a kultivují zemi, musí se přitom shodnout se svými sousedy na tom, jak rozdělovat zdroje, které krajina poskytuje. Cílem hry je stát se klanem s nejsilnějším postavením v nové zemi. Zvítězí ten, kdo jako první splní alespoň tři podmínky pro vítězství z pěti - bude jím ten, kdo nejefektivněji rozšiřoval svůj vliv.

Graenaland - hraPodobně jako je tomu u Osadníků z Katanu, hráči z jednotlivých dílů krajiny získávají suroviny a těmi platí při stavbě nových osad, budov a veřejných staveb. Způsob získávání surovin a stavění se však podstatně liší. Ve hře jsou celkem čtyři typy krajiny, každá poskytuje určité zdroje. Kdo je získá, však závisí zcela na hráčích - na jejich diplomatických a vyjednávacích schopnostech. Na každé krajině může mít postavenu osadu více hráčů, navíc se v ní mohou objevit i hrdinové hráčů a jejich vojsko, tím se změní poměr sil. Proto se o rozdělení surovin hlasuje.

Hlasování o rozdělení surovin je jedním z klíčových prvků této hry. Jeden hráč navrhne, jak se suroviny dané krajiny rozdělí - o tom se nediskutuje. Ostatní, kteří mají na krajině své zastoupení, se každý jednotlivě k návrhu vyjádří - buď ho přijme, nebo odmítne. Pokud je v součtu více hlasů pro přijetí, suroviny se rozdělí, pokud ne, zůstanou, kde byly, a na řadě je další hráč. Není radno skrblit, jinak vás nikdo nepodpoří. Na druhou stranu není dobré výrazně pomáhat protihráčům.

Hráčská růžice - pro nastavení pohybu hrdinůV každém kole staví jen jeden tzv. hlavní hráč. Kromě vlastních osad a budov může postavit i veřejnou stavbu, která pomůže všem hráčům se sídlem v dané krajině. O pomoc (příspěvek) může tedy požádat i ostatní hráče. Mezitím, co si hlavní hráč rozmýšlí, jaké budovy postaví, další navrhují rozdělení surovin, takže se hra zbytečně nezdržuje.

Zpočátku se mohou pravidla jevit jako složitá. Jsou o něco náročnější než např. u Osadníků z Katanu. Jejich popis je ale přehledně a logicky uspořádaný. Rychle se tedy v pravidlech zorientujete a po první seznamovací hře vám budou jasné, jak máte postupovat. V dalších hrách se již budete moci soustředit na taktiku a cesty k vítězství.

Herní materiál - přehled žetonůHra má více drobného herního materiálu, který je třeba přehledně rozložit na stole, aby ho měli všichni na dosah - karty, žetony, domečky. Graficky jsou karty i díly krajiny velmi pěkně zpracované. Složený herní plán při pohledu shora vytváří opravdový dojem krajiny s pobřežím. K designu však jednu výtku přeci jen mám - krajiny i karty surovin nejsou dostatečně barevně odlišeny, odstíny hnědé a zelené se slévají. V horším světle to může činit problémy (náročnější na pozornost hráčů), kromě krajin je pak obtížnější rozlišení i fialových a červených domečků.

Na jednu hru počítejte se dvěma hodinami, při prvním zkoušení bude trvat určitě déle. Hra je zábavná od začátku do konce pro všechny hráče, do poslední chvíle nemusí být zřejmé, kdo zvítězí. Rozjezd bývá sice pozvolnější, ale s postupem hry je stále napínavější. Důležité je sledovat, co dělají ostatní hráči. Jinak zbytečně napomůžete druhým a sami zůstanete pozadu. Po několika hrách už hra poplyne rychleji. Příjemnou zábavu :-)

Odkazy:

Související články:
***

2 komentáře:

Ajfel řekl(a)...

Zdravim, mam dotaz ohledne hlasovani. Az nekdo poda navrh, jak budou suroviny rozdeleny, tak se hlasuje zvednutim ruky nebo poctem sidel, poctem vojska apod. na danem uzemi. Z pravidel mi to neni moc jasne. Diky za odpoved.

Jakub řekl(a)...

Rozhodující je počet hlasů pro zvolené území (viz Rozdělování surovin na s. 5), které se počítají: a) za každé sídlo, b) za sílu vojska, c) vyhodnotí se vliv ostatních hrdinů (kněz ruší hlasy cizích bojovníků, skald získá tolik hlasů, kolik dalších hrdinů je na daném území.