Rozšíření Osadníků z Katanu: Co skrývá Atlantis?

Atlantis - krabice
Září přineslo několik novinek. Jedna určitě potěší všechny milovníky Osadníků z Katanu, vyšlo totiž slibované rozšíření Atlantis. Pokud Osadníky z Katanu neznáte, doporučuji k přečtení jejich představení. Jedná se vlastně o deset různých scénářů a variant doplňujících základní hru či rozšíření (Námořníci, Města a rytíři) . Mohou se hrát jednotlivě nebo kombinovat. Osadníky obohacují o nové prvky a více či méně ovlivňují vývoj hry a možné strategie. Pojďme se podívat, co všechno obsahuje.

Titulním scénářem je Atlantis. Katanu hrozí katastrofa. Moře se bouří, jeho hladina stoupá a postupně zaplavuje ostrov. Hra probíhá podle základních pravidel s tím rozdílem, že je na plánu o jednu pouť více a do hry přibyly žetony rozbouřeného moře. Ty se umisťují na krajiny na pobřeží vždy, když padne jejich číslo - s pátým žetonem je krajina zaplavena a všechny její vesnice, města a cesty zničeny. Ve hře zvítězí ten, kdo získá 10 bodů, ve speciálních případech pak ten, kdo má bodů nejvíce.

V džungli na osadníky čekají zajímavé objevy. V tomto scénáři jednu krajinu nahradí džungle. Z ní hráči nezískávají suroviny, ale červené žetony, které slouží jako žolíky při nákupu akčních karet (nahradí kteroukoliv chybějící surovinu). Do surovin se však nepočítají.

SopkaDalším scénářem, který zajímavě zpestří hru, je Sopka na Katanu. Vulkanická hornina je úrodná, za vesnici získají hráči libovolnou surovinu (za město dvě). Probuzená sopka, ale může vesnici či město zničit.

Hráči se mohou v průběhu hry specializovat na jednu či více surovin. Specialisté na konkrétní surovinu získávají vítězný bod navíc. Příslušného specialistu získá vždy hráč, který má nejvíce vesnic či měst u příslušné krajiny. Předčasně může zvítězit ten, kdo bude mít v jednu chvíli čtyři specialisty.

Městské hradby chrání vzkvétající Katan před zloději. Pokud si je hráč postaví za dvě cihly ke svému městu, zvýší se mu počet karet surovin, které může mít v ruce při příchodu zloděje.

Hrady na Katanu také chrání před zloději. Hrad postavíte jen tehdy, když vykládáte druhou kartu rytíře. O oba rytíře sice přijdete, ale krajina bude chráněna - zloděj na ni nemůže přijít.

Ústí řekyZ hor také může vytékat zlatonosná Velká řeka, která se vlévá do moře. Za každou cestu či vesnici postavenou na krajině s řekou obdrží hráči zlato. Za nasbírané tři žetony zlata pak získávají vítězný bod. Z krajin s řekou se suroviny nezískávají.

Ke kartám Největší vojsko a Nejdelší obchodní cesta přibyla zvláštní karta Přístavní mistr. Přístavy totiž díky obchodu mají stále větší význam. Kartu získá hráč s největším počtem přístavů (města se počítají za dva).

Ostrov skrývá různé záhady. Jednou z nich je čarodějný hrad se svou Magickou sedmou. Kdykoliv padne na kostkách kombinace 6 a 1, získají majitelé vesnic a měst postavených na kartě čarodějného hradu akční karty zdarma.

Události katanu - kartyJako poslední jsem si nechal speciální variantu Události Katanu. V ní se místo házení dvěma kostkami používá celkem 36 karet. Čísla na nich určují, ze které krajiny se bude v daném kole těžit. Některé karty kromě toho obsahují také speciální událost (příklady viz obrázek). Karty přinášejí spravedlivější statistické rozdělení čísel. Události však přinášejí nový náhodný prvek, který hru obohacuje novým způsobem. Pokud hrajete karetní Osadníky, budou vám události povědomé.

Pokud vás rozšíření zaujalo a dostanete se na Deskohraní v Praze, můžete ho zde pořídit s výraznou slevou.

Odkazy:

***

3 komentáře:

Tomáš řekl(a)...

dobry den, chci ze zeptat jestli je mozne stavet na vsech poličcích sopky nebo mezi nimi musí být prázdná křižovatka jako je to v normální hře.

Jakub řekl(a)...

Hraje se podle základních pravidel, takže platí, že mezi vesnicemi/městy musí být volná křižovatka.

Anonymní řekl(a)...

Co děláte když máte postaveny všechny vesnice a lava ze sopky vam zavali mesto?