Recenze: Ostrov

Ostrov je rodinná hra pro 2–4 hráče, ve které zachraňujete svůj národ z potápějícího se ostrova, z bájné Atlantidy. V moři však číhá další nebezpečí v podobě mořských příšer, takže se nevyhnete ztrátám. Hra má velmi pěkné provedení. Dílky ostrova mají podobu šestibokých žetonů, které postupně odebíráte, a tím simulujete postupné zaplavování ostrova. Hra obsahuje i výrazný prvek, který umožňuje hráčům vzájemně si škodit. České vydání připravil Blackfire.

Hra vás zavede do okamžiku zkázy Atlantidy, bájného bohatého města, které pohltilo moře. Vaším úkolem je zachránit své lidi z ostrova, který za nedlouho přestane existovat. K dispozici máte čluny, ale o ty se musí podělit s ostatními. Evakuace se mění v úprk a mnoho lidí končí v moři. Nezbývá jim nic jiného, než aby plavali o život k některému břehu. V moři na ně ale číhají hladoví žraloci a děsiví mořští hadi. Čluny se zas musí vyhýbat velrybám, které je dokáží převrhnout.

Jak vidíte, záchrana z ostrova není jednoduchá a vyžaduje i notnou dávku štěstí. Zaručeně se vám nepodaří zachránit všechny své lidi. O výhře ale nerozhoduje počet zachráněných, ale jejich důležitost. Celkem máte k dispozici deset figurek a každá má svou hodnotu od jedné do šesti. Na konci hry sečtete bodovou hodnotu svých zachráněných lidí, a podle nejvyššího součtu určíte vítěze.

Hrací deska s ostrovem.
Nejprve je potřeba na desce vytvořit ostrov a obydlet ho. Z náhodně poskládaných herních dílků poskládáte ostrov s horami, lesy a písečnými plážemi. Dílky mají různou tloušťku podle typu krajiny, takže je výsledný ostrov plastický. Má to i opodstatnění ve hře. Nejnižší části ostrova zaplaví moře dříve než lesy a kopce zmizí pod vodou poslední. Jakmile je ostrov připraven, začnete na každý dílek střídavě umisťovat své lidi. Je dobré, abyste si zapamatovali, koho jste kam postavili. Na číslo, které je na spodní straně figurky, se v průběhu hry již nesmíte dívat. Po umístění poslední figurky může začít vlastní hra.

Ostrov je obsazen. Hra může začít.
V každém tahu uděláte několik kroků. Ve svém tahu nejprve hrajete za sebe, potom za hru. Především pohybujete svými lidi, ať už po ostrově, v moři či celou lodí. Poté odebere jeden z dílků ostrova. Tím se ostrov zmenšuje. Symbol na druhé straně dílku má další okamžitý efekt, na jeho místě se například objeví žralok či velryba. Nebo si hráč dílek ponechá a symbol využije na začátku některého ze svých dalších tahů (vaše loď například popluje rychleji nebo přesunete mořskou příšeru podle svého přání). Nakonec si hodíte kostkou. Tak určíte nestvůru, kterou můžete posunout. Je to příležitost, jak se vaši lidé mohou vyhnout nebezpečí.

Času je málo a každé klopýtnutí může znamenat ztrátu člověka. Hraje se do té doby, než vybuchne sopka. Jamile se tak stane, sopečný výbuch zničí zbytek ostrova, ale i všechny, kteří zatím nedosáhli pevniny. Hra ale poskytuje i další varianty pravidel, které vám umožní vybrat jiný způsob ukončení hry. Můžete hrát, až do posledního muže (dokud není zachráněn poslední člověk). Případně můžete hrát, dokud není z herního plánu odstraněn poslední dílek terénu.

Rub dílků krajiny se symboly.
Hru ocení především ten, kdo si chce zahrát hru s pěkným příběhem a kdo má rád hry s větší interakcí mezi hráči. Hráči se od začátku až do konce ovlivňují především tím, že nebezpečné nestvůry nasměrují na ostatní. Ostrov je jednoduše hra, ve které si hráči škodí. Je to však ve vašich rukách. Pokud budete hrát s dětmi, můžete jim zpočátku škodit o něco méně.

Ostrov patří mezi hry, které si zahrajete i s osmiletými dětmi. Díky jednoduchým pravidlům, vlivu náhody a ostatních hráčů má šanci uspět skoro každý. Nejvíce zábavy si užijete ve čtyřech hráčích. Pokud se vás u hry sejde méně, nebude ostrov na začátku tolik zaplněn, ale zahrajete si také dobře.

Vnitřek krabice.
Zpracování, grafika, pravidla
Zpracování hry je na výbornou. Hra má velký herní plán složený z šestiúhelníkových polí, který obsahuje i nápovědu o pohybu a účinku jednotlivých nestvůr. Dílky ostrova jsou vyrobeny ze silného kartonu o různé tloušťce podle typu terénu. Lodě a figurky nestvůr jsou dřevěné, pěkně provedené a figurky lidí z tvrdého plastu v podobě jednoduchých stylizovaných postav. Celkově je grafika velmi pěkná a vtáhne vás do hry. Komponenty složíte do krabice rychle a přehledně, a to díky šikovně řešenému insertu.

Pravidla hry nejsou nijak složitá, díky logickému uspořádání a ilustracím si je rychle nastudujete a během několika prvních kol do hry zcela proniknete. Pozor musíte dávat na určité detaily, pohyb příšer, význam dílků odebraných z ostrova (jejich přehled najdete na konci pravidel).

Zajímavosti a ocenění
Původně hra vyšla již v roce 1982. Hráči ji znovu objevili v roce 2010 v Essenu, a to díky novému vydání, které zkombinovalo hry Survive a Escape from Atlantis. Her s tématem útěku z Atlantidy je celá řada. Mohli jste se setkat například s hrou Atlantis, kterou u nás vydal Piatnik.

Hodnocení hry
Ostrov je rodinná hra s větším vlivem náhody a interakcí mezi hráči. Ve hře máte celou řadu možností, jak postupovat. Začíná to již taktickým rozestavením figurek na začátku hry. Můžete také využívat druhé hráče, aby vezli loď i s vaším člověkem a chránili ho před příšerami, můžete blufovat.

Ve výsledku ale ani tak nezáleží na konečném součtu bodů, ale na společné zábavě, která vyplyne z průběhu hry, nečekaných situací, na zapojení všech hráčů do hry. Pokud chcete pěknou deskovou hru, ve které nebudete muset vymýšlet složité strategie, pak byste si Ostrov měli vyzkoušet.

Počet hráčů:  2–4 hráči
 Doporučený věk:  od 8 let
 Délka hry:  60 minut