Pravidla hry: Wallenstein

Wallenstein

Hru Wallenstein (Valdštejn) jsem již představoval (viz ZDE), ale alespoň v krátkosti pro připomenutí: Jedná se o výbornou strategickou hru, v níž představujete vojevůdce, který usiluje o získání co největší moci ve střední Evropě 17. století tím, že ovládne co největší její část. K vítězsví však nestačí jen dobývat další země, je nutné také stavět na svém uzemí budovy a ubránit je proti případným vetřelcům a zajistit dostatek obživy, jinak dojde k revoltě obyvatel. Pokud nezajistíte dostatek obilí, můžete o zemi i přijít.

Pravidla a další materiály ke hře v češtině naleznete dále. Rozhodl jsem se je připravit, protože mi přišlo škoda, kdyby si tuto výbornou hru nemohli vyzkoušet i jiní.

Do prostřed stolu položíte hrací plán, který představuje mapu střední Evropy rozdělenou do 5 regionů (Brandenburgsko, Sasko, Rakousko, Bavorsko, Kurpfalz, viz obrázek), každý region tvoří 9 zemí (součástí Rakouska tak jsou Čechy a Morava - země Koruny české).

Každý hráč obdrží osobní desku pro plánování akcí, sadu kostiček armád a příslušný počet zlatých (podle počtu hráčů). Následuje rozdělení prvních zemí. Můžete se rozhodnout a využít předpřipraveného rozdělení - je na konci pravidel - a pro začátek je to dobrá volba, neboť nevíte, jaké země vybírat. Druhou možností je postupně země vybírat podle pravidel - na výběr máte vždy ze dvou odkrytých karet nebo z balíčku. Do každé z přidělených zemí pak umístíte ze své desky jednu skupinu armád (od 2 do 5 jednotek). A jste připraveni začít.

Samotná hra je rozdělena do 8 kol rozdělených podle ročních dob. Během jara, léta a podzimu probíhají akce - stavba budov, doplňování armád, přesuny a bitvy, získávání zlata a obilí. V zimě armády odpočívaly. V této fázi nastává vyhodnocení dosažených úspěchů, ale také případný boj s nespokojenými sedláky, nebudete-li mít dostatek obilí. Body tedy hráč získává vždy v zimě. Na konci druhé zimy je konec hry. Součet určí vítěze. Boduje se počet obsazených zemí, počet postavených budov (palac, kostel, obchod) a větší počet budov jednoho typu v každém regionu.

Na začátku nového kola hráči současně plánují akce. Ke každé přiřadí jednu svou zemi (nebo prázdnou kartu země). Ve vylosovaném pořadí je poté provádějí. Může se tak stát, že se na vaši naplánovanou akci nedostane, protože země byla dobyta protivníkem. Při plánování tedy musíte odhadnout rozložení sil a možné tahy protivníků, vážit, co je v dané fázi nejvýhodnější. Je třeba expandovat, dobývat, ale i budovat a uhájit již získané.

Boj probíhá tak, že kostičky představující armády jsou najednou vhazovány do speciální věže (viz obrázek). Výsledek bitvy pak určí počet kostiček, které věží propadnou. Armády jiných barev než zúčastněných stran se nepočítají, ale zústávají v nádobce, odkud se vyberou a vhazují do věže při další bitvě. Na začátku hry je věž nakrmena, takže při pozdější bitvě může zvítězit i zdánlivě slabší armáda (s menším počtem jednotek). Věž představuje prvek náhody. Ne každému tento systém vyhovuje. Osobně jsem si ho velmi oblíbil. Zastupuje onen nevypočitatelný prvek osudu, ale štěstí přeje připraveným.

Dalším prvkem hry a ne nevýznamným jsou sedláci. Když vybíráte daně - získáváte zlato, nebo berete proviant - obilí, vzbuzuje to přirozeně nevoli obyvatel a zvyšuje nebezpeční revolty. Stejně tak, pokud nemáte na zimu dostatek obilí pro každou svou zemi. Když k revoltě dojde, bojujete proti armádě sedláků, a pokud prohrajete, o zemi přijdete, ale také o všechny postavené budovy.

Pokud s Valdštejnem začínáte, počítejte minimalně se dvěma hodinami. Pravidla si ale osvojíte velmi rychle, takže po dvou partiích vám nebude hra činit problémy. Doporučuji ale pečlivé pročtení pravidel, aby vám neunikl žádný důležitý detail, je třeba se držet daného postupu (např. nejdříve musíte zamíchat karty akcí a umístit je na hrací plán, potom začnete plánovat své akce, teprve před vlastní hrou odhalíte aktuální událost, která může akce ovlivnit).

Hra je vyvážená a zábavná do konce. Během hry dochází k zvratům, když nedáváte pozor nebo neposílíte jednotky, přijdete o nabyté pozice, žádný vojevůdce nesmí usnout na vavřínech. Hra umožňuje množství variant a strategií.

Tuto hru můžete zakoupit ve specializovaných prodejnách i u nás (např. Hras, distribuce Corfix), ovšem bez českých pravidel. Herní materiál a pravidla jsou v němčině. Pro potřeby českých hráčů (k nekomerčním účelům) jsem připravil pravidla v českém jazyce ve formátu PDF - ke stažení jsou k dispozici ZDE (1,5 MB, AKTUALIZACE 29. 1. 2006). Součástí je také překlad karek událostí, kterých je celkem 25 - pokud byste si chtěli udělat přelepky, stáhněte si tento soubor (*.rtf).

K vyhodnocení bodů potřebujete tužku a papír, můžete využít bodovací tabulku, která vám usnadní počítání - ke stažení zde (*.rtf), kterou si vytisknete. Pokud se nechcete zdržovat přepočítáváním, stáhněte si tuto tabulku připravenou v excelu (*.xls).

Budu rád, když mi napíšete o svých zkušenostech s pravidly i se hrou. Ať dobře slouží. Příjemnou zábavu.

*** Aktualizace 23. 2. 2006 ***

3 komentáře:

Jakub řekl(a)...

Další materiály, většinou v angličtině, jsou na webu
Board Game Geek

Jakub řekl(a)...

Pokud byste chtěli hlouběji poznat období, kdy v Evropě probíhala třicetiletá válka, přečtěte si knihu z pera švédského historika Petera Englunda Nepokojná léta (vydalo Nakdadatelství Lidové noviny 2000).

Dějiny třicetileté války přibližuje propojením "velkého příběhu" neosobní války s osudy jednoho umělce, vojenského inženýra a válečníka, jehož deník mu posloužil jako inspirace.

Jakub řekl(a)...

Wallenstein se již nevyrábí a tedy ani nedováží. Nahradila ho však nová hra Shogun, která z vychází z jeho herního systému. V podstatě jde o stejnou hru, má jen jiné téma (Japonsko 16. století) a tedy i grafiku.