Rok vydání: 1999
Výrobci: Ravensburger
Ocenění: Spiel des Jahres 1999 (vítěz), Hra německé veřejnosti 1999 (1. místo)
Obvyklá cena: 990 Kč.
Herní systém: pokládání kartiček, systém akčních bodů
Čeština: hra neobsahuje cizojazyčný materiál, pravidla jsou v češtině

Tikal je další z řady výtečných her, které jsou již u nás k dostání v plně české podobě. Hráči se stávají vedoucími archeologických výprav, které v neproniknutelných guatemalských pralesích hledají pradávná sídliště Mayů, jejich pyramidy a poklady, a skládají kousky zapomenuté historie Latinské Ameriky. Která výprava překoná všechny nástrahy a obtíže a bude nejúspěšnější?

Mayská pyramidaO mayském městě Tikal, které je v současnosti utopené v zeleném moři tropického pralesa, se více dozvíte v tomto článku: Tikal - sídliště Mayů. Např. to, že to bylo největší mayské sídliště. Lidé se tu usadili 700 let před Kristem, v 10. století naší éry, ale Mayové toto sídlo zcela opustili. Založili si nové domovy na poloostrově Yucatan v Mexiku. Tikal je kulturní památkou zapsanou na seznam UNESCO.

Po rozložení hracího plánu a nachystání herních součástí se před hráči objeví základní tábor, ve kterém začínají všechny výpravy, a první dvě pyramidy, dále jen neprostupný prales čekající na prozkoumání. Hráč, který je na řadě vezme první dílek šestiboké dlaždice a umístí ji na desku, odkryl pvní kousek z tajemství pralesa: je to další pyramida, poklad nebo jen mýtina? Následují první akce, na které má celkem 10 akčních bodu: nasazení figurky do základního tábora (člena výpravy), posunutí figurky, odkrytí jedné úrovně chrámu, vyzvednutí pokladu, výměna pokladu zřízení tábora, obsazení jednoho chrámu - 7 různých akcí. Každá akce ale něco stojí, takže je potřeba vážit, co je nejvýhodnější v daném kole.

pohled na rozehraný TikalBěhem hry nastává několik tzv. hodnotících kol. Ta přicházejí náhodně při odkrytí dlaždice s motivem vulkánu. Každý hráč v tomto kole uplatní svým 10 akčních bodů a na závěr vždy spočítá dosažené body. Získává je za obsazené chrámy a vyzvednuté poklady.

Hra má dvě verze: základní a profi. Profiverze se hraje až na menší úpravy stejně jako základní s tím rozdílem, že se šestiboké dlaždice krajiny neodkrývají náhodně, ale hráči je draží. Platí se vítěznými body. Hra je taktičtější a spravedlivější. Každý hráč musí odhadnout, co se mu ještě vyplatí.

Tikal patří do kategorie her s malým podílem náhody. Záleží především na schopnostech hráče, jak dokáže pro sebe nejvýhodněji využít všech možností. Když se do hry zakousnete, prověříte své kombinační a početní dovednosti. Dobře se dá hrát i ve dvou hráčích, i když napínavější bude ve třech či čtyřech, kdy budou zápasy o ovládnutí pyramid urputnější. V žádném případě se během hry nebudete nudit, neboť s každým tahem se mění poměr sil (vlivu) jednotlivých výprav a je potřeba dopředu rozmýšlet další strategii. K vítězství vede několik různých cest, ale ty si už musí prošlapat každý hráč sám. Hra bývá napínavá do poslední chvíle.

Co dodat? Tikal mohu vřele doporučit vaší pozornosti, nebudete litovat.

***

:: Hru Tikal si můžete zakoupit ve specializovaném obchodě Svět deskových her ::