Recenze: Pán prstenů – karetní hra

S karetní hrou Pán prstenů se ponoříte do řady příběhů a dobrodružství ze Středozemě, světa elfů, hobitů, trpaslíků i lidí, ale i skřetů, pavouků a různých lotrů. Jedná se o kooperativní hru pro dva hráče, kteří společně plní úkoly zvoleného scénáře. Svoláte své hrdiny, abyste se postavili silám Temného pána. Vypravíte se do různých koutů Středozemě, projdete Temným hvozdem, podél řeky Anduiny až do Dol Guldur. Vše se děje prostřednictvím karet, kterých je nespočet. A další by měly následovat v rozšiřujících balíčcích s dalšími dobrodružstvími. Jedná se totiž o hru typu LCG (živou karetní hru).

O tom, do jakého světa vás hra zavede, jistě máte jasno již z jejího názvu, a ilustrace vám to jen potvrdí. Jedinečný svět Středozemě, který vytvořil ve svých knihách J. R. R. Tolkien a následně zpopularizovalo filmové zpracování, se již stal klasikou. A také inspirací pro nejednu hru.

Hra Pán prstenů je složena z jednotlivých scénářů, které tvoří krátké příběhy zasazené do Středozemě. Jejich prostřednictvím máte možnost tyto příběhy prožít. Nejedná se však o doslovné kopírování knižní předlohy. Základní sada obsahuje tři dobrodružství, kterými postupně procházíte. Jejich obtížnost je různá: Průchod skrz Temný hvozd je nejlehčí, Cesta podél řeky Anduina obtížnější a Únik z Dol Guldur nejtěžší.

Hrdinové připraveni, hrajeme.
Každý hráč má svůj balíček karet a své hrdiny, s nimiž prochází zvoleným dobrodružstvím. K dispozici jsou čtyři připravené balíčky. Mají rozdílná zaměření a hráčům dávají různé možnosti podle druhu vlivu (vůdcovství, učení, mysl, taktika). Jeden umožňuje lépe porážet nepřátele, druhý zlepšuje obranu, další rychleji prochází jednotlivými místy a plnit úkoly. Jejich přednosti si proto liší a vyžadují různý styl hraní. Díky tomu hra poskytuje mnoho možností. Hráči si mohou sestavit také balíček vlastní, ale to lze doporučit až po dobrém seznámení se všemi kartami a jejich fungováním ve hře.

S každou sférou vlivu se pojí tři hrdinové (například s vůdcovstvím Aragorn, Glóin a Théodred). Ti jsou různě silní a mají speciální vlastnosti. Díky hrdinům máte k dispozici zdroje pro zahrání dalších karet, ať už doplňků (zbraní, artefaktů), spojenců či událostí. Plní také úkoly a můžete je vysílat do boje. Musíte je také ochraňovat, protože při jejich ztrátě hra skončí nezdarem. Hráči (jako tým) vyhrají jen tehdy, pokud alespoň jeden hrdina splní všechny úkoly. Existuje však ještě další způsob, který může hráče obrat o vítězství. V průběhu hry hráči dostávají body ohrožení. Kdo dosáhne hodnoty 50, je vyřazen ze hry.

Herní kolo se skládá ze sedmi fází a každá fáze může mít několik částí: 1. zdroje – získávání zdrojů za hrdiny a karty, 2. plánování – hráči vykládají karty, 3. úkol – vysílání hrdinů plnit úkoly a jejich vyhodnocení, 4. putování – hráči mohou cestovat do jedné lokace, 5. setkání – hráči volí nepřítele a probíhá zkouška střetnutí, 6. boj – nejprve se vyhodnotí útoky nepřátel, potom útoky hráčů, 7. obnovení – obnovení vyčerpaných karet. Je potřeba dobře plánovat, rozvrhnout síly, využít kombinací karet. Stále se musíte rozhodovat. Pošlete Aragorna plnit úkol na cestě Temným hvozdem, nebo si ho budete šetřit na boj s pavouky? Když nebudete plnit úkoly, nevyhrajete, ale pavouci vám mohou pěkně zavařit, pokud na ně nejste připraveni.

Splnit poslední kartu úkolu znamená úspěšně dokončit daný scénář. Do cesty se ale staví různá úskalí a nepřátelé, které je potřeba překonat. Nebezpečí ve hře představuje balíček setkání, který obsahuje různé lotry a místa stojící v cestě dokončení úkolů.

Balíček setkání.
Karetní hra Pán prstenů je určena především náročnějším hráčům, ale díky svým vlastnostem osloví i další zájemce o nádherný svět Středozemě. Nejlépe si zahrajete ve dvojici. Tím je hra výjimečná. Pokud si chcete zahrát se svým partnerem/partnerkou něco nekonfliktního, pak je tato hra dobrou volbou. Hráči spolupracují při řešení různých situací, společně se snaží projít celým dobrodružstvím. Když nemáte po ruce žádného spoluhráče, můžete si stejně dobře zahrát sami sólovou hru. Pokud budete mít k dispozici dvě základní sady, je možné hrát až ve čtyřech hráčích, pravidla s tím počítají.

Zpracování, grafika, pravidla
Hra obsahuje několik typů karet, které jsou dobře odlišeny rubovou stranou. Karty mají krásné ilustrace, které výborně navozují atmosféru hry, přímo vás vtahují do příběhu. Karty mají dobrou kvalitu. Kromě toho je součástí hry počítadlo ohrožení a žetony zdrojů a zásahů ze silného kartonu. Pravidla jsou dobře strukturovaná a doplněná o ilustrativní příklady. Přesto se nevyhnete tomu, abyste jimi listovali a hledali odpovědi na otázky, na které během prvních her narazíte.

Zajímavosti a ocenění
Balíčky úkolů.
Pán prstenů je karetní hra typu LCG (Living Card Game). Znamená to, že základní hru (core set) budou postupně doplňovat další balíčky karet, které rozšíří její možnosti, přidají nové dobrodružství a herní prvky. Vystačit si tedy můžete pouze se základní hrou, a pokud vás hra zaujme, máte k dispozici celkem neomezený zdroj zábavy na dlouhou dobu. Již vyšlo několik řad rozšíření v angličtině a chystají se další. Dostupné jsou například The Hunt for Gollum, Return to Mirkwood, Road to Rivendell. V současné chvíli čekáme, zda i tyto rozšiřující balíčky budou vycházet také v češtině.

Ocenění se hra dočkala mezi hráči na největším herním portálu BoardGameGeek.com. V loňském i v letošním roce se hra získala hned několika nominací na Golden Geek Award (hra pro dva, karetní hra).

Hodnocení hry
Tři hrdinové.
První hra se vám může zdát složitá, ale jakmile se se s ní seznámíte, jen tak vás nepustí a budete se k ní rádi vracet. Jak to u karetních her bývá, nejprve musíte poznat karty a jejich možnosti, pak si hru náležitě užijete. Pán prstenů je velmi zdařilá hra, která má výbornou atmosféru. Dobrodružství jsou různě obtížná, ale i ta lehčí vás dokáží potrápit. Nesmí vás zaskočit, že si jedno dobrodružství zopakujete i víckrát. Alespoň si vyzkoušíte různé kombinace, které hra nabízí, a donutí vás lépe plánovat. Stojí za to zkoušet různé balíčky.

Pokud máte rádi příběhy ze Středozemě, pak by vám tato hra neměla uniknout. Doporučuji vyzkoušet alespoň základní hru. Jste-li zdatní v angličtině, pak vám nic nebrání v tom, abyste si zahráli rozšiřující balíčky. Jejich českého vydání se doufám také dočkáme.

Doporučuji, abyste si také prošli videoprůvodce hrou (alespoň první díl), který je k dispozici s českým dabingem. Díky němu se rychleji ve hře zorientujete.

Počet hráčů:  1–2 hráči
 Doporučený věk:  od 13 let