Recenze: Vládci podzemí

Výrobce: Czech Games Edition, MindOK
Jiné názvy: Dungeon Lords
Ocenění: hra oceněna v hráčských anketách na veletrhu her v Essenu 2009
Obvyklá cena: cca 900 Kč
Herní systém: hráči plánují akce současně, umisťování dělníků (služebníků a impů), budování podzemí pokládáním dílků, soubojová minihra
Čeština: hra je kompletně v češtině

Vládci podzemí jsou nejnovější velkou hrou Vládi Chvátila. CGE ji představilo na podzim v Essenu pod anglickým názvem Dungeon Lords. Již zde byl o hru velký zájem a uspěla i v anketách mezi návštěvníky veletrhu. Na české vydání jsme nemuseli dlouho čekat. MindOK ve spolupráci s CGE hru vydal začátkem prosince 2009. S Vládci podzemí si užijete hodně zábavy. Každá partie bude novou výzvou, odlišnou od předchozích. Musím však varovat, je to složitá hra. Na její naučení budete potřeba více času a úsilí. Díky dobře napsaným a vtipným pravidlům se však nebudete nudit ani v této fázi. Vládce podzemí ocení především ti, kdo mají rádi komplexní budovací hry.

Hra vás zavede do světa hrdinů a kouzel, ale podíváte se na něj netradičně očima těch, kdo vládnou temným podzemním říším, která skrývají nejrůznější tajemství. Zažijete, jak těžké je vybudovat a vypiplat byť jen malý dungeon a ubránit jej před nájezdy slávy a pokladů chtivých hrdinů. Aby vám vše hned nevydrancovali, budete jim klást do cesty pasti a posílat na ně nejrůznější příšery, aby je přemohly. Podobnost s počítačovou hrou Dungeon Keeper není náhodná, autor v ní našel inspiraci. Vytvořil ale svébytnou a originální deskovou hru.

Název hry výstižně říká, o co mají hráči usilovat: stát se vládci podzemí. Na začátku hry představujete adepty, kteří chtějí získat licenci na provozování své vlastní podzemní říše. Ano, je to tak, vyzkoušíte si hraní za "druhou" stranu, která je ve všech fantasy příbězích považována za tu zlou. Během dvou let musíte prokázat své vůdčí schopnosti při budování svého dungeonu a jeho obraně. Jen ten nejlepší se může stát Vládcem podzemí. Na ty ostatní, kteří svůj dungeon ubrání před vyrabováním, čeká alespoň odměna v podobě povolení k dalšímu provozu podzemních chodeb a slují od ministerstva dungeonů.

Hra je rozdělena do dvou částí, které představují dva roky. Každá část pak zahrnuje čtyři kola (roční období) budovací fáze, po níž následuje bojová fáze (na konci roku). Hra končí bodováním. Je to celkem jednoduché. V prvním roce začnete své dungeony budovat. Mezitím se utvoří první skupinky dobrodruhů, kteří se je pokusí dobýt. Ve druhém roce se vše opakuje, ovšem s lepším vybavením, ale i silnějšími dobyvateli. Za všechny úspěchy v budovací či bojové fázi získáváte ocenění v podobě prestižní bodů. O úspěchu ve hře tedy rozhoduje to, jak se kdo dokáže během budovací fáze připravit na boj.

Pojďme se nejprve podívat na to, jak boj probíhá. Hrdinové postupují v tříčlenné skupince, kterou mohou tvořit bojovníci, kouzelníci, kněží či zloději. Postupně se snaží dobýt jednu chodbu či místnost za druhou. Celkem zaútočí čtyřikrát. Vy se jim v tom jako páni podzemí snažíte zabránit pomocí pastí a příšer (ale pozor, do chodby se vejde jen jedna, duchů však, kolik chcete). Každý hrdina má určitou sílu, a je vyřazen, pokud utrží alespoň tolik zranění, kolik odpovídá jeho síle. Za všechny poražené hrdiny, získáte na konci hry prestižní body. Naopak za všechny místnosti, které neubráníte, si body odečtete. Součástí pravidel jsou cvičné dungeony s vzorovými situacemi, na nichž se naučíte, jak boj skutečně funguje (zkuste je nejprve vyřešit sami, teprve potom se podívejte na řešení v pravidlech).

Tím se dostáváme k vlastní budovací fázi hry. Vaše podzemní panství znázorňuje hráčská deska. Na ní budujete síť chodeb a místností, v nichž budete moci produkovat jídlo, zlato, pasti, atd., či vám přinesou prestižní body navíc na konci hry. Odtud posíláte pomocí příkazů své služebníky-vyslance do vnějšího světa s různými úkoly: pro jídlo, pro povolení kopat nové chodby či k těžbě zlata, vylepšit "veřejné mínění", získávat pracovní sílu – impy, najímat příšery, nakoupit pasti, atd. V každém kole tedy máte k dispozici tři různé akce.

Akce plánují všichni hráči současně pomocí karet. Dva příkazy z minulého kola však použít nemůžete, zůstanou viditelně položené na vaší desce. Vybíráte tedy z šesti možností. Když plánujete akce, nemáte jistotu, že dostanete právě to, co byste si přáli. Může se také stát, že nedostanete nic (prostě vaši služebníci neuspěli). Musíte proto dobře sledovat ostatní hráče a odhadovat, co asi budou hrát. Správný odhad bude odměněn. Dobré plánování akcí je pro úspěch klíčový. I když každý hráč buduje vlastní dungeon, zde se jejich plány mohou zkřížit.

Všechny fáze hry a jednotlivé kroky jsou znázorněny na hracích deskách, takže nepotřebujete žádnou další nápovědu. Hra sama vás provádí jednotlivými koly na desce s plánem roku. Herní komponenty, které během akcí získáváte, jsou připraveny na centrálním plánu. Zbylé pak na zvláštní desce označené jako vzdálené kraje. Z ní doplňujete například nové příšery nebo místnosti.

Hra má famózní grafické zpracování, které skvěle podporuje atmosféru hry, její hratelnost, orientaci hráčů. Malé plastové impy si hned zamilujete. Další komponenty jsou dřevěné: zlato, jídlo, figurky služebníků (doporučuji vyrobit si polepky). Hrdinové a příšery mají formu destiček z tvrdého kartonu. Hraje se s nimi mnohem lépe, než kdyby byly použity karty. Ty naopak spolehlivě plní svou roli při plánování akcí, jako pasti a bojové karty. Herních komponent není málo a obsahují řadu různých obrázků a ikonek, s nimiž se musíte sžít. Při hraní se s nimi rychle sžijete, protože jsou dobře odlišeny (barevně i tvarově).

Vládci podzemí jsou komplexní hrou. Při prvních hrách doporučuji zjednodušenou podobu pravidel (plná hra se zas o tolik neliší, ale váš život jako adeptů bude o něco méně frustrující, neboť vám hrdinové nezlikvidují váš dungeon tak rychle). Hru si výborně zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů. Nejlepší je pak ve čtyřech, kdy využijete veškerý potenciál hry. V menším počtu se budu o nehrající barvy starat hráči podle daných pravidel. Průměrná hra přitom trvá okolo dvou hodin.

Brožuru s pravidly považuji téměř za vzorovou. Jsou dobře napsaná, přehledná a seznamují vás s hrou krok za krokem (škoda je jen množství chyb v interpunkci). Samotné seznamování s hrou je díky ní zábavné. Optimální je, když si začnete pravidla číst a přitom si budete hru rozkládat, vyzkoušíte si cvičné dungeony a další příklady. Pravidla mají i se shrnutím čtyřiadvacet stran, jsou ale plné příkladů, názorných ilustrací a přehledů. Průvodci vám budou jeden služebníček a jeden démon, kteří svými poznámkami a komentáři zajistí, abyste všemu dobře rozuměli, a připojí i dobrou radu pro ty, kdo budou s hrou seznamovat spoluhráče. Pokud si chcete již první hry opravdu užít (i když se vám nebude dařit nejlépe), musíte se dobře seznámit s celými pravidly. Vše má své místo a může ovlivňovat vaše rozhodování ve hře.

Náhoda má ve hře malé, ale nezastupitelné místo. Vytváří podmínky, s nimiž se musíte vypořádat. Zajišťuje také, že vás hra jen tak neomrzí. Ovlivňuje nabídku příšer, pastí a místností, a také to, kdy přijdou na řadu jaké události. Vše ostatní ovlivňují jednotlivá rozhodnutí všech hráčů. Díky tomu se musíte při každé nové partii vypořádat s novými situacemi.  Hraní vás proto bude bavit po mnoho partií.

Vládci podzemí jsou hrou pro zkušenější hráče, kteří mají rádi strategické hry evropského typu. I když je ve hře bojová část, s válečnými hrami nemá moc společného. Vyřešení boje závisí jen na vás, jak dokážete využít všechny během budovací fáze získané zdroje (pasti, příšery, zlato, jídlo). Je to takový finální rébus, na jehož řešení se připravujete již během hry.

Součástí balení jsou i žetonky dvaceti předmětů. Ty zatím nepoužijete. Pravidla budou teprve zveřejněna na webu CGE.