Recenze: Small World

Rok vydání: 2009.
Výrobce: Days of Wonder.
Ocenění: International Gamers Awards 2009 (nominace), Deutscher Spiele Preis (5. místo).
Obvyklá cena: cca 1200 Kč.
Herní systém: hráči kontrolují území pomocí žetonů zvoleného národa, který má zvláštní vlastnosti.
Čeština: hra je jazykově nezávislá, pravidla v češtině jsou k dispozici.

Small World vznikl přepracováním hry Vinci (1999). Úprava se vskutku zdařila, jak dokazují reakce hráčů i odborníků. Z antiky jste přeneseni do fantasy světa nejrůznějších národů, hobitů, elfů, skřetů, obrů, čarodějů... Tento svět je ale malý na to, aby si v něm všechny národy našly vlastní prostor. Musí bojovat o své místo na slunci, a ti poražení upadají, až jsou zapomenuti. Small World je konfliktní hra, ve které nemůžete brát ohledy na nikoho, jinak neuspějete. Díky přístupným pravidlům a jazykové nezávislosti si dobře zahrají i méně zkušení hráči. Hra je vhodná i pro rodinné hraní, pokud ustojíte pohled na nezadržitelný pád vaší říše.

Každý hráč si vybírá národ, za který hraje. Snaží se využít jeho přednosti a také zvláštní schopnosti. Když mu národ přestane přinášet dostatečný zisk, pošle ho do úpadku a vybere si jiný. Ve hře tak může mít i dva národy, jeden aktivní a druhý v úpadku. Během hry hráči získávají vítězné mince jednak za obsazená území, jednak za vlastnosti, které jeho aktivní národ má (v některých případech i ten v úpadku). Zvítězí hráč, který má na konci hry nejvíce vítězných mincí. Ten se stane vládcem (malého) světa.

Národů je celkem čtrnáct. Mají své jedinečné vlastnosti, které je odlišují od ostatních. Navíc každý národ náhodně získá jednu z dvaceti zvláštních schopností. Díky tomu vznikají pro každou hru jedinečné kombinace. Můžete se tak například setkat s udatnými hobity, zuřivými elfy, zámožnými kostlivci, kočovnými amazonkami, lesními ghůly či létajícími trpaslíky. Vlastnosti umožňují získávat navíc vítězné mince z konkrétních území, bojovou převahu či zvýšení obrany obsazeného regionu. Je na hráčích, jak dokáží využít všech možností, které mají k dispozici.

Počáteční národ si vybíráte ve svém prvním tahu. Zvolená kombinace národa a zvláštní schopnosti určí, kolik dostanete žetonů národa pro dobývání. Systém boje je jednoduchý. K tomu, abyste území dobyli, musíte mít k dispozici dva žetony svého národa plus žeton za každý žeton cizího národa či ochrany (pohoří, pevnost, polní tábor, hory, atd.). Všechny použité žetony národa v získaném regionu zůstanou do konce tahu, kdy je budete moci přeskupit, abyste svá území co nejlépe uchránili proti případným vetřelcům. Útočit můžete jen na sousední regiony. Platí také pravidlo, že nově přicházející národ musí do hry vstoupit dobytím hraničního regionu (na okraji herní mapy).

Hra obsahuje dvě oboustranné hrací desky s různě velkými mapami pro daný počet hráčů. Každá mapa také obsahuje počítadlo kol. Ve dvou a třech hráčích se hraje na deset kol, ve čtyřech na devět a v pěti na osm. Před začátkem hry umístíte do vyznačených regionů po jednom žetonu ztraceného národa a do regionů s pohořím dílek hor. Od začátku tak máte přehled o síle všech regionů. Určitou výhodu má začínající hráč, protože má nejvíce možností, jak do hry vstoupit (pro hru to ale není nijak zásadní).

V tazích se pravidelně střídáte. V každém kole usilujete o to, abyste co nejlépe zabodovali. Zároveň nesmíte nechat soupeře, aby se příliš rozvinuli. Pokud již nechcete rozšiřovat vliv svého národa, můžete s ním přejít do úpadku a v dalším tahu si vybrat nový. Vítězné mince vždy získáte za aktuální obsazená území. Je potřeba si dobře rozmyslet, kdy změníte národ, protože tím ztratíte tah pro rozšiřování vlivu a ovlivňování ostatních hráčů. Je to jedno z nejdůležitějších rozhodnutí. Dobré načasování se rozhodně vyplatí.

Náhoda také přispívá k pestrosti hry. Spočívá především v náhodné kombinaci národů a zvláštních schopností. Je jich opravdu nespočet. Některá spojení vlastností jsou silnější než jiná, ale vždy se na ně dá reagovat. Hra tak vytváří nové podmínky a nové výzvy. Ve hře je také použita speciální kostka posil, která se používá při posledním pokusu o dobytí regionu. Hod se přičte k žetonům. Můžete se tak rozšířit, i když jste neměli dostatek žetonů (alespoň jeden však mít musíte). Vše ostatní již spočívá na rozhodnutí hráčů, jaký národ si vyberou, kterým směrem se pustí. Určitým rizikem hry může být, že se několik hráčů systematicky zaměří na jiného. Může se to stát. Vždy ale záleží na tom, komu to prospěje, tak si to dobře rozmyslete.

Small World si výborně zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů. Nejlepší je nejspíš ve čtyřech. Hra je svižná a stále se v ní něco děje, takže udržuje pozornost všech hráčů. Díky uzpůsobení herního plánu počtu hráčů nebude vaše hra nikdy postrádat napětí. Vždy budete nuceni promýšlet své tahy a reagovat na soupeře. Co se vám dařilo v menším počtu, nemusí fungovat ve více hráčích. To vše přispívá k tomu, že se k hraní budete rádi znovu vracet.

Hra Small World je po všech stránkách výborně připravena. Ostatně, tak tomu u her od Days of Wonder bývá. Má nádherné a bohaté grafické provedení. Všechny žetony jsou z tvrdého kartonu a jsou oboustranné. Jednotlivé regiony na herním plánu jsou dobře barevně a graficky odlišeny, rovněž žetony národů jsou dobře, takže je herní plocha přehledná a bez problémů se na ní orientuje. Větší pozor si musíte dát jen při započítávání národů v úpadku. Vnitřek krabice je vyřešen skvěle, takže budete mít herní komponenty dobře utříděné a uložené. Žetony národů jsou uzavřeny do vlastního zásobníku, který můžete z krabice samostatně vyndat. Abyste rychleji našli žetony příslušného národa, doporučuji zásobník označit (připravené značky k vytištění najdete na BGG, viz také odkazy).

Pravidla hry nejsou složitá. Brožura rovněž obsahuje spoustu ilustrací a příkladů. Na konci je také přehled vlastností všech národů i zvláštních schopností. Nabídka národů pro výběr je veřejná – můžete si během hry vždy připomenout jejich vlastnosti. S hrou se seznámíte rychle, již během první hry proniknete do jejích mechanismů. V dalších partiích si pak budete moci vychutnávat všechno, co hra nabízí. Délka hry se pohybuje okolo hodiny, hodiny a půl, podle počtu a zkušenosti hráčů.

Pokud máte alespoň trochu rádi hry, ve kterých se kříží plány hráčů, jsou mezi sebou přímo konfrontováni a vzájemně si mohou škodit, pak si Small World určitě vyzkoušejte. Díky přístupnosti pravidel a hry, která je jazykově nezávislá a přehledná, si dobře zahrajete i s dětmi a méně zkušenými hráči. Pokud ale vyznáváte pouze nekonfliktní hry, pak se raději Small Worldu vyhněte.

Small World má již také svá dvě menší rozšíření. Vznikla na základě hráčských návrhů nových národů a vlastností. Small World Cursed! přináší dva národy (Gobliny a Koboldy) a pět nových zvláštních schopností. Grand Dames of Small World obsahuje tři národy (Cikánky, Kněžky a Bílé paní) a dvě zvláštní schopnosti.

V balení hry najdete prázdný žeton národa i zvláštní schopnosti. Můžete si vymyslet vlastní originální národ či vlastnost a zařadit je do své hry.

Na veletrhu v Essenu (2009) kupující obdrželi zdarma minirozšíření Leaders of Small World. Pokud byste ně měli zájem, pak vás jistě potěší, že si je můžete objednat v obchodě portálu BoardGameGeek. Zaplatíte jen poštovné 5 dolarů. Do hry vnáší nové žetony vůdců, které můžete získat při volbě národa za minci. Funguje pak jako žeton navíc, zároveň ale může být zajat. Za jeho vykoupení zaplatíte nebo přemožiteli přinese na konci hry body navíc.

Nová rozšíření 2010: Tales and Legends, Be not afraid..., Nekromancerův ostrov (minirozšíření z Essenu 2010).