Recenze: Agricola

Rok vydání: 2007, české vydání červen 2008
Výrobci: Lookout Games, MindOK
Obvyklá cena: cca 850 Kč, rozšiřující balíček karet 375 Kč (české vydání)
Ocenění: Hra roku 2008 (vítěz), International Gamers Award 2008 (nejlepší hra pro více hráčů), Deutscher Spiele Preis 2008 (vítěz), Spiel des Jahres 2008 (zvláštní cena - komplexní hra roku)
Herní systém: ekonomická strategie, ve které budujete fungující statek
Čeština: hra je kompletně v češtině

Agricola je hra, která zaujala mnoho lidí již po představení na herním veletrhu v Essenu 2007 a nyní je již k dispozici také v českém vydání. Její autor, Uwe Rosenberg, připravil po karetní Bohnanze další, tentokrát deskovou hru, jejímž tématem je zemědělství, konkrétně život na venkovském statku. Zavede hráče do střední Evropy na konci 17. století, kdy se svět vzpamatovává po prodělaných hladomorech a válkách. Sedláci se svými rodinami zakládají nové zemědělské usedlosti a snaží se je zvelebit, aby je uživilo a prosperovalo.

Rozehraná Agricola 2 hráčů - hrajeme.czHned na začátku je dobré upozornit, že Agricola není hra pro úplné začátečníky a občasné hráče. Ale pokud si chcete zahrát dobrou složitější hru zaměřenou na budování a ekonomickou strategii, pak s chutí do toho. Nebudete litovat. Je potřeba se dobře seznámit s pravidly, protože hra je komplexní a obsahuje poměrně hodně herních prvků a materiálu. Zpočátku se vám proto může jevit jako složitá a nepřehledná, ale po překonání prvotních obtíží zjistíte, že má logický a dobře pochopitelný herní systém. A co je nejdůležitější, téma je výborně provázáno s herními mechanismy. Agricola má skvělou atmosféru, což je další její velká přednost. Vtáhne vás do hry. Zahrát si můžete, i když zrovna nemáte spoluhráče, protože umožňuje solitérní hru. Do Agricoly nejlépe proniknete, když si ji nejprve zahrajete podle pravidel rodinné varianty, která je jednodušší a rychlejší.

Agricola v latině znamená rolník, sedlák, zemědělec, venkovan. A to bude také vaše role. Stanete se na chvíli sedláky. Vaším úkolem bude postarat se o sebe a vaši rodinu, aby žádný její člen nebyl o hladu, a vybudovat prosperující venkovské hospodářství. Že se vám to podařilo, se například pozná podle toho, že místo malé dřevěné chatrče ze začátku hry budete mít na konci rozlehlý kamenný dům; na vašich polích se budou vlnit lány obilí a bujet zeleninové záhony; a na pastvinách se budou popásat stádečka ovcí, spokojeně bučet kravičky a chrochtat pašíci. Nejlepším sedlákem kraje a vítězem hry se stane ten, kdo vybuduje během čtrnácti kol nejlepší statek - získá v konečném součtu nejvíce bodů za vše, co vybudoval.

Akce pro 4 hráče - svet-deskovych-her.czKaždý hráč má desku se svým hospodářstvím, které má celkem 15 políček. Na začátku si na ně umístí dvě dřevěné místnosti a do nich svého sedláka se selkou. Jsou to první dva členové domácnosti, kteří svou prací začnou vaše hospodářství budovat. V každém kole může každý z nich vykonat právě jednu akci. Herní plán akcí ukazuje (viz obrázek), ze kterých akcí si hráč v daném kole vybírá - závisí jednak na počtu hráčů, jednak v každém kole přibude jedna nová akce. Na začátku hry tedy každý hráč vykoná jen dvě akce. Jednoho člena pošle například na dřevo a druhého zorat pole. Více akcí bude provádět, až když se mu narodí potomci. Nesmí však zapomenout na to, že je všechny bude muset uživit.

Hráči také obdrží 7 karet profesí a 7 karet malého vylepšení (vybavení), které po vyložení přinášejí hráči speciální výhody, vylepšují jeho hospodářství. V rodinné variantě se nepoužívají, protože činí hru složitější. Pluhař vám například umožní zorat pole navíc; Pokrývač zlevní stavbu nové místnosti či obnovu domu; Mistr pekař vám zas upeče chleba, když peče spoluhráč. Když vylepšíte své hospodářství o Chlév, postavíte jeden chlév levně; Obracecí pluh vám zas umožní zorat 3 pole místo jednoho; Sekera vám pak umožní postavit novou dřevěnou místnost levněji. Kromě těchto karet může každý vyložit kartu velkého vylepšení. Nabídka 10 karet je společná pro všechny hráče, např. Ohniště, Pec. Umožňují zpracovat obilí, zeleninu a zvířata, abyste měli jídlo pro svou rodinu.

Ukázka karet profesí - svet-deskovych-her.czKaždé kolo se skládá ze čtyř fází: 1. vyloží se další karta akce, 2. doplní se zboží na příslušné akce, 3. hráči posílají střídavě své členy, aby pracovali, vždy jednoho, dokud nejsou všichni umístěni na nějaké akci. V průběhu kola může být na každé akci jen jeden člen nějaké rodiny. Akce se hned vykoná. 4. Návrat členů rodiny domů. Na konci označených kole (po 4., 7., 9., 11., 13. a 14.) proběhne sklizeň, což je čas, kdy musí být každý člen rodiny nakrmen. Pokud má někdo nedostatek jídla, dostane za každé chybějící jídlo žebráckou kartu (a na konci hry si odečte 3 body za takovou kartu). Jídlo získáváte buď přímo (jako akci), nebo zpracováním obilí, zeleniny či zvířat.

Karty malého vylepšení - svet-deskovych-her.czHra končí po 14. kole poslední sklizní. Po ní si hráči spočítají body podle bodovací tabulky. Hodnotí se téměř vše. Pokud vám na statku něco chybí "obdržíte" záporné body, např. za neobdělané políčko na desce, chybějící druh zvířat, atd. Bodování je velmi dobře promyšleno, takže se nemůžete spolehnout na strategii, ve které zvolíte kombinaci jen některých herních prvků. Zvítězí samozřejmě ten, kdo získá nejvíce bodů. Ale dá se říci, že uspěje každý, kdo vybuduje své vlastní hospodářství (příště bude i efektivnější za více bodů).

Agricola je ve svém jádru nekonfliktní hra. Každý buduje své vlastní hospodářství, které je nezávislé na těch ostatních. Hráči si vzájemně neškodí, ani spolu nespolupracují a neobchodují. Jediným místem, kde se kříží jejich zájmy, jsou volby akcí. Je tedy dobré sledovat, jakou strategii volí druzí. Akcí je hodně, takže máte vždy na výběr více možností. Obvykle byste toho chtěli získat či vytvořit více, než můžete - kolik máte členů rodiny k dispozici. Může se však stát, že vámi naplánovanou akci zabere někdo jiný a musíte zvolit nějakou alternativu, hledat jiné řešení. Začínající hráč každého kola se mění jen samostatnou akcí. Je tedy na vás, zda ji využijete místo jiné akce nebo ne.

Žetony s členy rodin - hrajeme.czDíky pestrosti výběru akcí a karet profesí a vylepšení je každá hra jiná. Hra umožňuje různé strategie. Neexistují zaručené postupy, s každou další hrou tedy můžete zkoušet jiný. Jen se nenechte odradit tím, že ve hře nevybudujete vždy všechno, co byste chtěli. Hra je vyvážená a výborně hratelná v jakémkoliv počtu hráčů a je prakticky bez náhody. Délka hry se sice s počtem hráčů prodlužuje, ale akce se provádějí rychle a přitom se hráči střídají, takže se nikdo nenudí. Celkem odpovídá uváděná délka hry 30 minut na hráče.

Agricola obsahuje hodně herního materiálu. Poznáte to hned, jakmile vezmete krabici do ruky, materiál se do ní sotva vejde. Hrací desky i karty mají velmi pěknou grafiku a jsou přehledné, takže se při hře dobře orientujete. Suroviny a hráčské herní komponenty jsou všechny dřevěné. Suroviny představují kulaté žetonky, zvířátka mají stylizovanou podobu (v první vydání je představovaly kostičky). Když si na různé druhy komponent zvyknete, je s nimi radost hrát.

Rozšíření s dalšími kartamiDruhé vydání hry vyšlo koncem června jako mezinárodní. U nás tedy dostanete hru plně v české podobě. Dále byly upraveny některé komponenty, např. zvířátka místo kostiček (což zlepšuje atmosféru hry). Vydání obsahuje jen balíčky karet E. Další balíčky I (interaktivní) a K (komplexní) jsou zařazeny do samostatného rozšíření. Hra samotná tím nijak neutrpěla. Základní balíček vám vydrží na mnoho a mnoho her. Pokud se hru teprve učíte nebo pokud si chcete zahrát s novými lidmi, kteří ji neznají, pak si zahrajte rodinnou verzi bez karet profesí a malých vylepšení.

V červnu 2010 vydal MindOK první velké rozšíření Agricoly. Jmenuje se Sedláci z blat. Do hry vnáší řadu nových prvků, které hru výborně doplňují a vylepšují. Kdo má rád Agricolu, rozšíření ho nadchne. Recenzi rozšíření si můžete přečíst v samostatném článku.

Agricola je hra, na které je vidět, že ji autor připravoval se zaujetím a domýšlel ji do nejmenších detailů. Patří sice ke složitějším hrám, které nejsou pro každého, ale svým tématem a zpracováním může oslovit i příležitostné hráče, pokud budou ochotni věnovat více času seznámení s hrou. Ideální je, pokud vás hru někdo naučí, protože samotná hra pak není složitá a užijete si i první partii. Pokud budete studovat pravidla sami, potom vám doporučuji, abyste si je četli souvisle bez přeskakování a přitom si hru rozkládali, abyste si vytvořili jasný obrázek o funkci jednotlivých komponent. Teprve když si přečtete pravidla celá, vše se vám "sepne". A případné upřesnění si vyhledáte, když bude potřeba.

Agricolu vám vřele doporučuji, i když pro méně zkušené bude náročnější. Stojí za vyzkoušení.