Recenze: Záchranáři – Boj s ohněm

Hledáte nekonfliktní hru, ve které hráči nesoutěží mezi sebou, ale společnými silami naplňují cíl hry? Pak byste měli sáhnout po kooperativní hře. A Záchranáři: Boj s ohněm jsou skvělou volbou. Společnými silami budete zachraňovat obyvatele z hořícího domu. Času je málo, dům se může každou chvíli zřítit. Je to hra, která se výborně hodí pro hraní s dětmi, ale díky různým obtížnostem si ji dobře zahrají i dospělí. Záchranáři jsou určeni pro 1–6 hráčů, mají výbornou atmosféru, přitom je to jednoduchá a rychlá hra.

Hra by se mohla klidně jmenovat "Hasiči: boj s ohněm", ale "Záchranáři" zní lépe, navíc se ve hře vyskytují různé záchranářské profese. Téma hry je tedy zasazeno do současnosti. Hráči představují jednotku hasičského záchranného sboru, jehož úkolem je zachránit obyvatele z hořícího domu. Oheň je záludný živel, musí postupovat opatrně, ale rozhodně a rychle. Samo téma v sobě skrývá napětí, a to se pěkně promítá do hry.

Hra vás uvede do prostředí, které je přitažlivé a zároveň lehce pochopitelné. Nejedno dítko chce být hasičem nebo záchranářem a pomáhat druhým lidem v nouzi. Ať už jste zkušenější hráči nebo hrajete příležitostně, téma hry vám bude blízké. Umožní vám stát se na chvíli hrdinou, zažít adrenalin při záchranné akci.

Pokud hráči zachrání alespoň sedm ohrožených osob, mohou společně slavit vítězství. Naopak prohrají, když jsou ztraceny čtyři osoby či více.

Herní komponenty.
Záchranáře si můžete zahrát v základním režimu pro rodinné hraní nebo v režimu pro pokročilé. Pravidla pro rodinné hraní umožňují snadné a rychlé seznámení s hrou. Nejprve se tedy podíváme na ně.

Herní plán představuje přízemní patro domu, ve kterém začalo hořet. Hasiči jsou připraveni zasáhnout. Již mají signály, kde by se mohly nacházet některé ohrožené osoby. Každý hráč má figurku svého hasiče. Když je na tahu, provádí nejprve akce. K dispozici má celkem 4 akční body. Může se pohybovat, otevírat či zavírat dveře, hasit nebo strhávat stěny. Například: Hasič otevře dveře do vedlejší místnosti (1 AB) a vstoupí dovnitř (na volné pole, 1 AB), na sousedním poli uhasí oheň (2 AB).

Hra může začít.
Po provedení akcí hodí kostkami, aby se ukázalo, jak se oheň šíří. To probíhá tak, že se na kostkami určená pole umisťují žetony kouře. Pokud ale na poli už kouř nachází, promění se v oheň. Stejně tak se z kouře stane oheň, když je již oheň na sousedním poli. Nebezpečnější situace nastane, když na cílovém poli již oheň je, dojde totiž k explozi a k rozšíření ohně i na další sousední pole. Tím ale může dojít k řetězové reakci a dalším škodám.

Exploze může způsobit poškození stěn či zničení dveří. Tím se uvolňuje prostor k dalšímu šíření ohně. Pokud necháte velký prostor zakouřený, může se oheň rychle rozšířit při jeho vznícení. Takové nekontrolované šíření ohně často vede ke zranění hasičů, a co hůř, k obětem mezi obyvateli domu. Posledním krokem v rámci tahu jednoho hráče je doplnění ohrožených osob (je-li potřeba doplnění do tří).

Žetony ohrožených osob.
Během hry musí hráči prohledávat dům a vynášet ohrožené osoby ven z hořícího domu. Přitom musí omezovat šíření ohně. Občas se ale stane, že se jedná o planý poplach. Na signalizovaném místě nenajdou nikoho. Ale i takové věci je potřeba prověřit.

V pokročilé verzi musíte ohrožené osoby dopravit až do sanitky. Hasiči mají navíc své specializace – například zdravotník, velitel zásahu, strojník, hasič vybavený PHP (pěnový hasicí přístroj). Každý hráč díky tomu získává jinou zvláštní schopnost. V průběhu hry může kartu specializace vyměnit za jinou, takže není po celou hru vázán jen na jednu "odbornost". Hra je obtížnější i díky nebezpečným látkám, které se v domě nacházejí.

V pokročilé verzi si také můžete zvolit úroveň obtížnosti. Hra je díky tomu variabilnější, opakované hraní bude stále zábavné, protože pro vás bude představovat výzvu.

Ukázka hry.
Záchranáře doporučuji jak lidem, kteří nemají s hraním velké zkušenosti, tak náročnějším hráčům, kteří si chtějí zahrát kooperativní hru s pěknou atmosférou. Díky svému nastavení je hra vhodná i pro rodinné hraní a různě zkušené hráče. Koordinace postupu hasičů je nezbytná, aby hráči uspěli, ale každý realizuje svůj tah sám. Vydavatel hru doporučuje od 10 let, ale dobře si zahrajete i s dětmi mladšími.

Hru si dobře zahrajete v jakémkoliv počtu. Více si však hru užijete ve větším počtu, optimálně ve čtyřech hráčích. Zajímavostí pak je, že můžete hrát i jako solitér v jednom hráči. Je to výborný způsob, jak se hru naučit, a pak do ní zasvětit i další hráče, například rodinu či přátele.

Zpracování, grafika, pravidla
Karty specializací.
Hra je kvalitně připravena a má velmi pěknou grafiku, která podporuje atmosféru hry. Především figurky hasičů jsou nádherně vyvedené. Herní plán je oboustranný, což také zvyšuje variabilitu hry. Žetony jsou ze silného kartonu. Karty specialistů jsou velké, stejně tak přehledové karty.

Pravidla jsou logicky strukturovaná, přehledná a doplněná o ilustrace a příklady. S hrou se díky nim seznámíte rychle. Můžete však narazit na několik nejasností a otázek, na které nenajdete odpověď. Řešení budete muset zvolit z logiky věci. Například se v pravidlech nehovoří, k čemu jsou zelené žetony akcí (použijete k označení ušetřených akčních bodů, je to popsáno až v rychlém přehledu na konci pravidel). Bylo by také dobré v textu upřesnit, jak je to s ohroženou osobou, která se ocitne na zakouřeném políčku (této osobě se nic nestane, na políčku budou oba žetony – zakouření i osoby, ohrozí ji až oheň).

Zajímavosti a ocenění
Kostky poškození.
Hra si od svého prvního vydání v roce 2011 našla řadu příznivců. V hlasování uživatelů BoardGameGeeku se probojovala mezi nominace na cenu Golden Geek ve dvou kategoriích (rodinná hra a tematická hra).

Pravidla hry si můžete také upravit či doplnit. Hra je v tomto směru otevřená. Na Deskohraní v Praze se rychle ujalo pravidlo: Pokud je mezi žetony ohrožených osob také kočička, hráči vyhrají, jen když bude mezi zachráněnými.

V zahraničí vyšla již i rozšíření hry: 2nd Story (2012), Fire Academy Challenge (2011), Urban Structures (2011).

Hodnocení hry
Další žetony.
Záchranáři jsou výbornou kooperativní hrou pro každého. Seznámení s hrou zabere pár minut, je variabilní a přitom rychlá. Herní mechanismy výborně souzní s tématem. Celkové zpracování hry je velmi vydařené a hráče vtahuje do hry. Hráčům také poskytuje mnoho nečekaných situací, které musí řešit. Zároveň ale vede k vtipným situacím, takže je zábavná i napínavá.

Počet hráčů:  1–6 hráčů
 Doporučený věk:  od 10 let (možno hrát od 8 let)
 Délka hry:  45 minut