Doporučený věk: od 10 let
Délka hry: 60–90 minut
Autor: Michael Tummelhofer
Rok vydání: 2008
Výrobce: Hans im Glück, MindOK
Jiný název: Stone Age
Ocenění: Pfefferkuchel 2008 (1. místo), Spiel des Jahres 2008 (nominace), Hra roku 2008 (nominace)
Obvyklá cena: cca 850 Kč
Herní systém: umisťování figurek, využívání surovin, hod kostkou
Čeština: hra je kompletně v češtině
To víte, doba kamenná je doba kamenná. Život tehdy nebyl žádný med. Nyní je tu nová hra, jejíž téma vás do této doby zavede. Doba kamenná (Stone Age) je její jméno, jak jinak. Česky hra vyšla současně s německým, anglickým a francouzským vydáním začátkem dubna. Hra je velmi pěkně graficky zpracována a má kvalitní herní materiál. Když k tomu přičteme jednoduchá pravidla, hru, kde si hráči mezi sebou neškodí, a kostky, které udržují určité napětí, Doba kamenná se zařadí mezi rodinné hry a hry pro širší veřejnost.
Ve hře budete náčelníkem, který se stará o svůj kmen, aby měl co jíst a rozvíjel se i za těžkých podmínek, a především úspěšněji než kmeny ostatních hráčů. Členy svého kmene posíláte na různá místa, aby získávali obživu, suroviny a nejrůznější výhody. Je to princip známý z jiných her. Na začátku máte jen pět figurek členů kmene, ale postupně se mohou narodit další. Jídla potřebujete tolik, abyste na konci kola nakrmili každého z nich, jinak přijdete o suroviny či body. Body získáváte za postavené budovy, další pak na konci hry za civilizační karty. Zvítězí ten, kdo dokáže rozvíjet svůj kmen nejlépe a získá nejvíce bodů.
Budovy a civilizační karty "zaplatíte" vydobytými surovinami. Body tedy obdržíte přímo za suroviny. Civilizační karty mají jednak okamžitý efekt, jednak přinášejí bonusové body na konci hry, stojí tedy za to je mít. Pokud pošlete svého člověka vyrobit nástroj, získáte sekyrku, která vám pomůže při dalším rozvoji. Pár umístěný do chýše vám přivede nový "přírůstek", rozšíří počet vašich "pracantů". Člověk na obilném poli vám pak zajistí pro následující hru pravidelný přísun potravin a vy tak ušetříte cennou pracovní sílu.
O tom, jak budete úspěšní při dobývání surovin, rozhodují kostky. Za každého člena vyslaného pro danou surovinu hodíte jednou kostkou. Suroviny mají různou hodnotu - dřevo 3, jíl 4, kámen 5 či zlato 6. Když vydělíte hozené číslo hodnotou suroviny, vyjde vám, kolik dílků suroviny získáte (zaokrouhluje se dolů). V těchto hodech vám pomohou sekyrky tím, že navýší váš hod, a tak zajistí vyšší zisk. Hody kostkou mohou být ošemetné a riskantní, ve hře ale nejsou tak zásadní (v případě, že zbytečně neriskujete).
Každé kolo hry se skládá ze tří fází: 1. umístění figurek na hrací plán, 2. vyhodnocení akcí, 3. nakrmení kmene. Hraje se tak dlouho, dokud nejsou vybrány všechny civilizační karty, nebo jedna z hromádek budov. V novém kole je začínajícím hráčem vždy další hráč v pořadí. Můžete si tedy spočítat, zda na vás ta nejlepší místa vyjdou. Celkově je na hracím plánu hodně míst, takže se stane jen málokdy, že by byl některý z hráčů zablokován a nemohl udělat to, co si naplánoval.
Hra má velmi příjemné grafické zpracování a obsahuje kvalitně připravený herní materiál. Vše je přehledné a přívětivé, takže je radost hrát. K dokonalosti chybí jen to, aby jílové cihličky byly z vypálené hlíny, kameny z kamene a zlato... :-) Suroviny jsou dřevěné, odlišené tvarem a barvou. Jídlo pak představují žetony různé hodnoty. Hrací deska představuje obraz krajiny s vyznačenými místy, kam posíláte své lidi. Vše je dobře barevně odlišeno a přitom sladěno. Luxusní je kožený pohárek pro hody kostkou. Chybí jen velká gumička na krabici, protože se všechny komponenty do ní prostě nedostanou, krabici nedovřete (je to dáno vnitřním řešením přepážek).
Pravidla jsou jednoduchá, takže se s nimi seznámíte velmi rychle. Jejich zpracování je přehledné a doplněné názornými barevnými ilustracemi. Užijete si tedy už první hru, i když nemáte mnoho zkušeností s jinými hrami. Jen se nenechte zmást množstvím herních komponent. Podle návodu je roztřiďte, tím se v nich zorientujete a dál už to půjde samo :-) Hra je vhodná pro celou rodinu i méně zkušené hráče. Uvedená doba hry je reálná. Při prvních partiích bude, jak to tak bývá, spíš delší.
Díky přímočarosti převodu surovin na body, je možné dobře propočítat optimální herní strategií. Náhoda ji může narušit, ale není rozhodující, neboť ji můžete ji svým rozhodnutím do značné míry ovlivnit (např. pomocí počtu umístěných figurek, počtu již získaných sekyrek). Rozhodující ale nebývá průběžné bodování, ale zisk bonusových bodů na konci hry, který bývá několikanásobně vyšší. Doba kamenná proto nemusí oslovit všechny hráče.
Zpracování herních komponent, dotažení hry a sladění herních mechanismů z Doby kamenné dělá příjemnou hru pro širokou veřejnost. Záleží tedy na vašich preferencích a vkusu, zda si ji rádi zahrajete.
Jako autor je na krabici uveden Michael Tummelhofer. Je to pseudonym, pod kterým se skrývá majitel firmy Hans im Glück Bernd Brunnhofer. Na rozdíl od hry Sankt Petersburg, na které se podílel s dalšími dvěma spolutvůrci, Dobu kamennou připravil sám.
Odkazy:
- Doba kamenná na Hrajeme.cz
- Doba kamenná na BGG (en)
- Recenze hry od Ládi Smejkala (www.svet-deskovych-her.cz)
- Pfefferkuchel 2008 - herní setkání v německém Oberhofu (více viz také článek na www.svet-deskovych-her.cz)
Chcete si hru koupit?
Reklama
:: Hru Doba kamenná si můžete zakoupit ve specializovaném obchodě Svět deskových her :: |
***
3 komentáře:
To vypadá zajímavě. Až na tu cenu :(
Hru sme si kupili pred par dnami. Je naozaj pekna a zaujimava. Jedine co mi vadi je, ze az do zaverecneho scitania nemam predstavu, kto je na tom ako s bodmi. Takze hrame hrame, ale nevieme v priebehu hry, ako sa skore vyvyja. Neda sa to v hlave ani priblizne spocitat(ako napr. v Carcassonne) pretoze karticky superov nevidite a hlave si to nezapamatate, kto aku zobral. Ale inak mozem len odporucat. Je trochu dlhsia. Na dlhe zimne vecery :-)
Co se týče grafického zpracování a zpracování komponentů, hra prostě nemá chybu. Kožený kalíšek na shakeování kostek(smrdí jako starý kozel) je přijemným zpestřením. Na hře se mi líbí, že člověk ovlivňuje pouze pravděpodobnost úspěchu, nikoliv samotný zisk. Může se tak stát, že se čtyřčlenné skupině nepodaří vytěžit ani jeden kousek zlata, zatímco na druhé straně se osamocený pračlověk vrací zpět s dvěma kládami na rameni. Holt každý den není posvícení a i v reálném životě se občas stane, že si rodinka po několikahodinovém hledání odnáší z lesa pouze pár hříbků.
Okomentovat