Recenze: Mafia City

Máte rádi filmy s mafiánskou tematikou a chtěli byste zažít něco z jejich atmosféry, aniž byste mohli přijít k úhoně? Pak je tu pro vás pěkná původní česká hra Mafia City. Pozvěte další dva až čtyři přátele. Každý bude představovat hlavu jedné mafiánské rodiny, která usiluje o ovládnutí města. Hned na začátku musím upozornit na to, že se hráči vzájemně nijak nešetří. Vydobýt si přední místo není jen tak, ve hře budete obsazovat jednotlivé části města a škodit soupeřům. Zároveň ale budete muset dobře promýšlet své kroky.

Hra vás tedy zavede do světa mafie, ve kterém rozhodují síla a moc, uzavírají se tajné dohody, pohybují se v něm práskači a nájemní vrazi. Jistě si vzpomenete na slavného filmového Kmotra. Pro někoho atraktivní téma, pro jiného méně. Důležité ale je, že mechanismy hry jsou pěkně provázány s tématem a že díky zpracování má svou jedinečnou atmosféru, která vás vtáhne do hry, počínaje lokacemi, přes karty, po žetony mafiánů a barevné figurky starosty, nájemného vraha a policisty.

Ve hře je celkem sedm šestiúhelníkových destiček, které představují jednotlivé části města, lokace: věznice, přístav, klub rváčů, policejní stanice, obchodní čtvrť, soukromý klub, radnice. Je jich jen sedm, ale to bohatě stačí. Najdete zde jen důležitá místa, kde můžete potkat mafiána. Z nich si na začátku hry náhodně sestavíte herní plán. O ně hráči soupeří, aby získali vliv (vítězné body) a taky něco navíc, bonus za ovládnutí lokace. Ve hře zvítězí ten, kdo jako první získá předepsaný počet vítězných bodů (podle počtu hráčů).

Každý hráč má k dispozici své mafiány v podobě žetonů, které vypadají jako žetony k pokeru. S nimi a s pomocí karet budete bojovat o vliv v každé části města. Kolik jich budete mít, záleží na počtu hráčů (například ve třech hráčích jich bude mít osm a další v záloze). Karty obdržíte nejprve dvě, v průběhu hry pak získáváte další.

Základním prvkem hry je umisťování mafiánů do lokací. Snažíte se o to, abyste v nich získali převahu. Při vyhodnocování vlivu musíte mít v dané lokaci více mafiánů než ostatní, případně rozhoduje pořadí. Kromě toho můžete zahrát akční kartu a s její pomocí usměrnit dění ve městě. Kšefty vám poskytnou nové karty, Nájemný vrah vám zas umožní odstranit libovolného mafiána z lokace, kde stojí figurka Nájemného vraha. Tím můžete zvrátit i zdánlivě prohraný boj. Pokud již nechcete hrát žádnou akci, pasujete.

Sympatické na kartách je, že je můžete zahrát různým způsobem. Buď využijete jejich akční efekt popsaný textem, nebo jejich symbol. Případně si můžete vybrat, že budete vyčkávat, a kartu jen odhodíte. Karty představují náhodný prvek. Je jich však jen jedenáct druhů, od každého několik karet, a vzájemně na sebe reagují, což zvyšuje jejich využitelnost ve hře. Do hry vnášejí napětí, nečekané situace a zvraty.

Po vyhodnocení převahy v každé lokaci se kontroluje, zda některý hráč dosáhl potřebného počtu vítězných bodů. Pokud ne, hra pokračuje. Ovládnutí lokace vám přinese vítězný bod, ale také něco navíc, uplatníte speciální efekt lokace. Například hráč kontrolující radnici si vezme figurku starosty a může rozhodovat o pořadí vyhodnocování jednotlivých lokací. Díky klubu rváčů zas získáte z rezervy nový žeton mafiána, odchodní čtvrť vám poskytne nové karty.

Hra poskytuje hráčům nepřeberné množství možností, co mohou dělat. Můžete zkoušet různé strategie, ale především musíte dobře taktizovat a neustále sledovat ostatní. Čím víc budete do hry pronikat, o to víc kombinací dokážete využít. Hráči, kteří mají s hrou již zkušenosti, jsou v jisté výhodě, ale ta se s každou partií zmenšuje.

Tahy hráčů jsou rychlé, takže nikdo dlouho nečeká. Všichni jsou stále zapojeni do hry, protože mohou na akci hráče reagovat zahráním karet, a tím eliminovat například jeho útok.

Mafia City ocení především náročnější hráči, kteří mají rádi konfliktní hry. Škodící prvek a velká interakce mezi hráči nemusí sedět každému, ale je dobré si vyzkoušet i takovouto hru. Ve hře do jisté míry uplatníte diplomacii, ale i intriky, koalice a podrazy. Proto hru mohu doporučit především podobně naladěným hráčům, kteří tyto prvky dokáží bezezbytku využít a nebudou si po skončení partie vyčítat, co se stalo ve hře.

Zpracování, grafika, pravidla
Hra je celkově výborně připravena. Velké destičky lokací mají detailní obrázky v jednotném stylu, pěkně je doplňují karty i žetony mafiánů. Jako bonus jsou součástí hry také tři nabarvené figurky, které putují po plánu nebo mezi hráči. Mafia City má prostě svůj nezaměnitelný styl. S mafiány se hraje velmi dobře a díky barevnosti máte dokonalý přehled o rozložení sil v jednotlivých částech města.

V krabici najdete pravidla v české a slovenské verzi. Oboujazyčné jsou také karty. Pravidla jsou dobře a logicky strukturovaná s množstvím ilustrací. Přestože hra jako taková není složitá, obsahuje mnoho detailů a řešení řady situací, které mohou začínajícím hráčům unikat (například způsoby zahrání akčních karet). Můžete také zapomínat na dobírání karet nejslabším hráčem. Proto doporučuji pečlivé prostudování pravidel.

K lepší orientaci ve hře vám pomohou dvě pomocné kartičky. Jedna shrnuje efekty jednotlivých lokací, druhá pak využití karet se symboly (+1, klobouk, pěst, náboj).

Zajímavosti a ocenění
Hra je herní prvotinou Petra Bělíka. Je vidět, že vývoji věnoval velkou péči, a to jak při testování, tak grafickému provedení.
Premiéra se uskutečnila loni na veletrhu her v Essenu a v konkurenci se rozhodně neztratila. Hra vyšla v anglicko-německé a v česko-slovenské verzi.

Hodnocení hry
Hra Mafia City je velmi příjemným překvapením loňského roku. Pěkně využívá mechanismus převahy, který je doplněn o akční karty s jejich nečekanými zásahy. Je na každém hráči, jak ke hře přistoupí a jakým způsobem bude ovlivňovat ostatní.

Je vidět, že si vydavatel pohrál se zpracováním hry do detailu, včetně inzertu krabice. Přesto mám ke hře dvě připomínky. Chybělo mi jen něco, co by označilo hráče, abyste si během hry udrželi přehled, kdo má jakou barvu. Dvě lokace s odlišným způsobem vyhodnocení (klub rváčů a radnice) by měly být graficky odlišeny, aby si je hráči nemuseli pamatovat. Stačilo by doplnit tenkou linku na okraj.

Dobře si zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů. Nejvíce si ale hru užijete v pěti hráčích, kdy se nejlépe uplatní interakce mezi nimi. V různém počtu musíte hrát rozdílným způsobem, protože vás staví do jiných situací, na něž musíte umět reagovat. Díky tomu je každá partie hry jiná, takže se vám jen  tak neohraje.

Počet hráčů:  3–5 hráčů
 Doporučený věk:  od 12 let (možno hrát od 10 let)
 Délka hry:  60–90 minut