Doporučený věk: od 12 let
Délka hry: 240 minut
Autoři: Richard Launius, Kevin Wilson
Rok vydání: 2005
Výrobce: Fantasy Flight Games, české vydání Blackfire 2010
Obvyklá cena: cca 1000 Kč
Ocenění: Golden Geek Best Gamer's Board Game Nominee 2006 (nominace)
Herní systém: dobrodružná kooperativní hra, rozvoj postavy, házení kostkou
Čeština: hra je kompletně v češtině, herní materiál obsahuje velké množství textu
Arkham Horror je výpravná dobrodružná hra, která vznikla na motivy knih mistra hororu H. P. Lovecrafta. Hráči v rolích detektivů se snaží společnými silami zachránit město Arkham. Strašlivá příšera z jiné dimenze se totiž chystá proniknout do našeho světa a zničit ho. Hru připravila společnost Fantasy Flight Games (FFG) jako novou, revidovanou edici původního vydání z roku 1987. Nyní Arkham Horror vyšel i u nás, a to v plně české podobě. Postarala se o to společnost Blackfire. Je potřeba ocenit, že se do tak velkého projektu pustila a zpřístupnila tuto jedinečnou hru dalším zájemcům. Hra obsahuje na 500 karet a textových komponent. Bez znalosti angličtiny byste si zahráli jen stěží. Hru ocení především náročnější hráči, kteří mají rádi výpravné hry s příběhem.
Hra vás zavede do Ameriky roku 1926. Ve městě Arkham v Massachusetts se dějí divné věci, roste počet vražd a mezi obyvateli se šíří panika. Skupina detektivů se vydává pátrat po pachatelích. Objevují brány do jiných dimenzí, z nichž vycházejí nejrůznější příšery. Nejjednodušším způsobem obrany je brány zavřít a zapečetit.
Arkham Horror je kooperativní hra, hrajete proti hře a zvítězíte jen tehdy, pokud splníte určité podmínky: zavřete všechny dimenzionální brány, kterými proniká zlo, zapečetíte určitý počet bran nebo přemůžete Prastarého v závěrečném boji. Nejúspěšnější detektiv získá titul První občan Arkhamu, ale samozřejmě jen v případě, že zvítězí hráči.
Na začátku si každý hráč zvolí, jakého z šestnácti detektivů bude představovat. Je na vás, zda si je rozdáte náhodně, nebo si každý vyberete detektiva otevřeně. Každý detektiv má své specifické vlastnosti a dovednosti, své silné a slabé stránky, které v průběhu hry budete moci upravovat. Jste-li rychlí, budete slabí v plížení, buď budete dobří v boji, nebo budete mít silnou vůli, s rostoucí vědomostí klesá štěstí. Tyto dovednosti budete uplatňovat v různých situacích. V každém případě se zvolený detektiv stane vaší postavou, o kterou se budete starat. Může se totiž stát, že nejrůznější střetnutí nezvládne a vy o něj přijdete. Ale nemusíte se bát, že byste tím vypadli ze hry. Získáte novou postavu, ta však do hry vstoupí jako nováček (tedy jen s minimálním vybavením).
Herní plán je rozdělen na konkrétní místa (lokace), které dávají hráčům příležitost něco získat, a ulice. Detektivové prohledávají město, aby posbírali potřebné stopy, zbraně a kouzla, které jim pomohou v jejich nelehkém úkolu. Při procházení městem však mohou narazit na nestvůry. Buď se s nimi mohou střetnout v boji, nebo se je pokusit nenápadně obejít. Pokud se dostanou do blízkosti otevřené dimenzionální brány, budou jí vtaženi do alternativního světa, který se objevuje v mýtech.
Každé kolo je rozděleno do několika fází. V jednotlivých fázích provedou své akce vždy všichni hráči po směru hodinových ručiček. Nejprve proběhne údržba, taková kontrola každého detektiva. Při ní mohou hráči upravit své dovednosti. Následuje pohyb – po Arkhamu či Vnějších světech. Detektivové se mohou pohnout až o tolik míst, kolik jim dovolí jejich rychlost. Ve fázi střetnutí v Arkhamu musí hráči, kteří se nacházejí v některé lokaci (ne na ulici), provést akci. Následuje střetnutí ve Vnějších světech pro hráče, kteří se v nich nacházejí. Poslední je fáze mýtu, při které karta určí, kde se otevře nová dimenzionální brána, jak se pohybují nestvůry, jaká se aktivuje akce mýtu.
Během hry tedy posilujete svou postavu, abyste byli schopni čelit hrozbám a v krajním případě obstáli při závěrečném boji s Prastarým. Společně s ostatními hráči se snažíte zavírat dimenzionální brány, kterými proniká zlo v podobě příšer do Arkhamu. Je jen na vás, jakou strategii zvolíte, jak budete své kroky koordinovat. Každý detektiv chce mít své zásluhy, ale bez spolupráce budou zničeni všichni.
Hra obsahuje opravdu velké množství herního materiálu. Ke hře budete potřebovat velký stůl, aby se vám na něj vešel herní plán a k němu všechny karty a žetony a také karty vašich detektivů se vším, co budou postupně získávat. Jak je u her Fantasy Flight zvykem, hra je kvalitně připravena, kartami počínaje a žetony ze silného kartonu konče (včetně peněz). Karty mají různou velikost podle typu. Plán je přehledný, stejně tak karty detektivů. Grafika i texty odpovídají stylu povídek od Lovecrafta. Hra tak má jedinečnou atmosféru, která vás vtáhne do hry, a umožní vám zažít opravdové dobrodružství.
Velký počet karet zaručuje velkou variabilitu hry. Výběr detektivů, ale především Prastarého obměňuje podmínky hry, do které hráči vstupují. Musí vždy znovu promýšlet a slaďovat své kroky. Musíte také hrát různým způsobem podle počtu hráčů. Arkham Horror si můžete zahrát až v osmi hráčích, vyzkoušet také můžete hru pro jednoho. Doporučený počet je ale 3–5 hráčů.
Arkham Horror je kooperativní hra, ve které všichni hráči stojí proti hře. Aby uspěli, musí spolupracovat. Díky velkému počtu herních prvků se ale hráči nemohou domlouvat na každém kroku. Navíc každý hraje za sebe, za svou postavu, kterou rozvíjí, a chce být tím, kdo bude mít největší zásluhy. Je tak oslaben vliv jednoho hráče, který by chtěl řídit všechny ostatní.
Seznámení s hrou a nastudovaní pravidel, které mají 24 stran, zabere více času. Obsahují však množství ilustrací a příkladů, které usnadňují pochopení hry. Rámcová pravidla nejsou složitá. Je potřeba si však dát pozor na detaily, co, kdo a za jakých podmínek dělá, resp. co se stane, když... Při první hře proto mějte pravidla stále při ruce. Na druhou stranu, první partie, kdy budete hru objevovat a nejvíce vnímat její atmosféru, budou nejsilnější. Čas vynaložený na seznámení s hrou bude stát za to.
Náhoda hraje ve hře velkou roli. Házení kostkou rozhoduje o úspěchu vašich postav. Řadu podmínek ale můžete ovlivnit, například nastavením vašich dovedností nebo tím, co během hry získáte a jak to využijete (případně jak si v případě nouze navzájem pomůžete).
Arkham Horror je dobrodružná hra s výbornou atmosférou. Ocení ji především náročnější hráči, kteří mají rádi hry s příběhem a nevadí jim delší herní doba. To neznamená, že byste museli být zkušenými hráči různých her. Arkham Horror je v mnoha směrech výjimečná hra, která má své místo mezi moderními deskovkami. Doceníte ji však jen ve skupince, která bude naladěna na příběhovou kooperativní hru.
FFG se o hru pečlivě starají a odměnou je zájem hráčů po celém světě. Díky tomu je k dispozici řada rozšíření ke hře, je jich velký počet:
- Dunwich Horror Expansion (2006)
- Curse of the Dark Pharaoh Expansion (2006)
- The Dark Pharaoh (Herald) (2006)
- The Black Goat of the Woods Expansion (2008)
- Kingsport Horror Expansion (2008)
- Innsmouth Horror Expansion (2009)
- Johnathan "Gabe" Gabriel (Investigator) (2009)
- Anne-Claire (Guardian) (2009)
- Tycho Erasmus Brahe (Investigator) (2009)
Poznámka: Při přípravě české verze bohužel došlo k tomu, že několik karet obsahuje chyby. Ty však nemají na hratelnost velký vliv. Jejich přehled si můžete stáhnout z webu Hraj.cz.
Howard Phillips Lovecraft (1890–1937) |
Kdo byl H. P. Lovecraft
Howard Phillips Lovecraft byl americký básník, spisovatel a esejista. Narodil se 20. srpna 1890 v Providence, Rhode Island, a zde také 15. března 1937 zemřel. Proslavil se především svými hororovými povídkami, v nichž popisuje tajemné a hrůzné síly, které vstupují do našeho světa. Mezi jeho nejznámější díla patří The Call of Cthulhu, které je také inspirací pro hru Arkham Horror. Více se dozvíte na stránkách Wikipedie.
Odkazy:
- Pravidla hry v češtině ke stažení (Blackfire)
- Errata karet na Hraj.cz – opravy chyb na kartách
- Arkham horror na BGG (en)
- O H. P. Lovecraftovi na Wikipedii (cz)
Obrázky hry poskytl Blackfire.
Chcete si hru koupit?
***
7 komentářů:
Oooo.
Moje nejoblibenejsi hra je v cestine :)
Jen tak dal, doufam ze lidem prinesou i rozsireni ;)
V přehledu rozšíření chybí dvě malá rozšíření:
King in Yellow (2007)
The Lurker at the Threshold (2010)
a když už zacházíš do takových detailů, jako přidaní Heraldi a vyšetřovatelé, tak tak chybí ještě:
The Dunwich Horror, Spawn of Yog-Sototh Herald
Určitě by pak stálo za zmínku, že na webu existuje spousta dalších fanouškovských rozšíření (Cult of the Golden Scarab, Arkham Investigations, Arctic Expedition, hromada vyšetřovatelů i pár prastarých) a kdyby si náhodou chtěli hráči vytvořit vlastní kartičky, tak je k tomu vytvořena aplikace Strange Eons.
Jinak je Arkham vynikající záležitost a rozhodně stojí za tu zkušenost.
Díky za doplnění :-)
A ještě se lidičky určitě mrkněte na Mansions of Madness (http://new.fantasyflightgames.com/edge_minisite.asp?eidm=136&enmi=Mansions%20of%20Madness), což je hra, kterou Fantasy Flight Games chystá vydat v brzké době (konec února/začátek března). Bude to ještě více příběhově a detektivně založená hra z Lovecraftova světa a zatím vypadá náramně dobře. Bohužel ale zatím nevyjde v češtině.
JJ, taky pridavam komentar, Arkham je jedna z mych nejoblibenejsich her. Existuje spousta fan rozsireni a dokonce jsem nekde videl Ligu Arhkamu, coz ma opet zvlasntni pravidla a mnohem tezsi. Variabilita hry je fakt neskutecna, proto je kazda partie unikatni. Dale bych chtel upozornit, ze hra ma spoustu rozsireni (mala a velka). Hrat se vsema (3) velkyma rozsirenima sice podle pravidel lze, ale je to nehratelne. Male rozsireni prida karty predmetu a udalosti, popr. obcas komplikuje hru. Hru hravame s pritelkou a kdyz mame herni den, tak klidne i v 8 lidech. Uzijte si ji! Kentril
Zdravim, měl bych pár otázek k pravidlům a mechanismům této hry. Pokud je někdo ochotný věnovat pár minut, byl bych moc rád kdyby se ozval na ICQ 122024799. Děkuji.
Jedna z nejlepších deskovech co existuje. A rovnou tématicky laděná k dílu mého oblíbence Lovecrafta. No co víc si přát?:) Pro začátečníky trochu náročná na proniknutí do všech pravidel, ale později skvělý zážitek provázený krásnou atmosférou šířícího se zmaru. Ale nemám rád druhou část,tedy příchod prastarého. Prostě celý ten systém boje a tak je takový... nevím no. Prostě nesedí mi to. Radši se pokoušíme vyhrát už v první části hry:)
Okomentovat