Představení hry: Bylo nebylo

Počet hráčů: 2–6 (i více)
Doporučený věk: od 8 let
Délka hry: cca 30 minut
Autoři: Richard Lambert, Andre Rilstone, James Wallis
Rok vydání: 1993
Výrobce: Atlas Games, české vydání REXhry 2011
Jiný název: Once Upon a Time
Obvyklá cena: cca 390 Kč
Herní systém: vyprávění příběhu podle karet
Čeština: hra je kompletně v češtině

Bylo nebylo... je vyprávěcí společenská hra, která vás zavede do světa pohádek a fantazie. Hráči společně vymýšlejí a vyprávějí příběh. Jako vodítko jim poslouží karty s různými pohádkovými postavami, předměty, vlastnostmi. Všichni se snaží uplatnit v příběhu právě své karty, takže je vyprávění plné zvratů a nečekaných situací. Zvítězí ten, kdo uplatní všechny své karty a příběh zakončí poslední kartou konce. Stačí popustit uzdu fantazii. Bylo nebylo se hodí i pro hru v rodině s dětmi.

Bylo nebylo vám bude blízká. Nejspíš jste někdy se spolužáky, přáteli, v dětském oddíle nebo na letním táboře některou variantu vyprávěcí hry zažili. Ale i kdyby ne, celý svět je utkán z příběhů. Setkáváme se s nimi v nejrůznější podobě, ve filmu, časopisech... Prostřednictvím Bylo nebylo se můžete do tohoto světa aktivně ponořit.

Pravidla hry jsou jednoduchá. Všichni na začátku dostanou určitý počet karet vyprávění (podle počtu hráčů) a jednu kartu konce. Do svého vyprávění musí zakomponovat karty s předměty, postavami, místy, vlastnosti, událostmi, která mají v ruce, a příběh uzavřít kartou konce. Vybraný hráč začne vyprávět příběh. Ostatní do vyprávění vstupují, přerušují ho, rozvíjejí pomocí svých karet. Nemůžete a není ani účelem hry říci čtyři věty, vyskládat karty a hru uzavřít. To by málokoho bavilo.

Jeden hráč je vždy vypravěčem, který rozvíjí příběh. První vypravěč může vyprávět jakýkoliv příběh, který ho napadne. Není nijak omezen kartami na ruce. Když se zmíní o něčem, co je znázorněno na některé z jeho karet, může tuto kartu vyložit. Každá vyložená karta by měla mít pro příběh význam a měla by být jeho součástí.

Vypravěč může kdykoliv své vyprávění ukončit a předat slovo dalšímu hráči. Ostatní hráči ho ale mohou přerušit sami. Existují dva způsoby. Buď zahrají kartu přerušení poté, co vypravěč vyložil svou kartu, nebo zahrají svou kartu, která odpovídá něčemu z vyprávění a má pro příběh význam. Pravidla uvádějí příklady, která ilustrují konkrétní situace. (Vypravěč: "...a tak usnula pod mohutným dubem, který rostl v lese..." V tu chvíli může hráč s kartou "Les" zahrát tuto kartu, přerušit vypravěče a pokračovat sám ve vyprávění.)

Grafika je neotřelá, příjemná pro hraní. Typy karet jsou dobře barevně odlišeny. Jejich rozvržení je poněkud nešikovné v tom, že když máte karty v ruce do vějíře, nemáte o nich dobrý přehled. Buď si je musíte zapamatovat, nebo držet ve sloupečku, abyste ve spodní části viděli, o jaký typ karty jde, a mohli ji dobře použít. V balíčku je i několik prázdných karet, takže si můžete hru obohatit o vlastní prvky.

Cílem hry je společné vyprávění, ne soutěž, kdo hru uzavře. To může být problém pro soutěživé typy hráčů. Vaší ambicí při hře by mělo být, aby se všichni zapojili, aby všichni do příběhu přinesli něco nového, zajímavého, nečekaného. S vyprávěním proto nespěchejte, nebojte se kratších pauz, které umožní do příběhu vstupovat všem hráčům.

Základ hry Bylo nebylo je nestrukturovaný. Pravidla a karty slouží jako záchytné body pro usměrnění vyprávění, aby se hráči měli čeho držet a měli nějaký cíl. Vždy bude záležet na konkrétních hráčích, jak ke hře přistoupí, do jaké míry se zapojí a jak celá herní skupina hru uchopí. Rozhodně doporučuji usilovat o ucelený pohádkový příběh. Můžete se také podržet staletími ověřeným schématem antického dramatu: expozice (uvedení do děje), kolize (dramatický prvek, rozkol, konflikt), krize (vyvrcholení dramatu), peripetie (obrat a možnosti řešení), katastrofa (rozuzlení a katarze).

Díky tomu, že každý hráč "tlačí" příběh k jinému konci, dochází ve vyprávění k nečekaným zvratům a překvapivým situacím. Všichni hráči tak musí být stále ve střehu a dobře poslouchat vypravěče, aby jim nic podstatného neuniklo.  

Hru si výborně zahrajete s blízkými lidmi, v jejichž společnosti uvolníte stavidla své fantazie. Budete mile překvapeni, na co všechno společně přijdete. Hodí se však i na párty, zaručeně vás pobaví a sblíží. Rozhodně by neměla chybět v "repertoáru" dětských klubů a oddílů. Zároveň je dobré poznamenat, že se jedná o hru pro všechny bez rozdílu věku. Hra přirozeně a nenásilně rozvíjí fantazii a formulační schopnosti. Při hraní s dětmi rozvíjíte jejich slovní zásobu.

Základní pravidla jsou jednoduchá, rychle se s nimi seznámíte. Hra je vhodná i na cesty. Ideálně si ji zahrajete například při cestě vlakem, když budete mít kupé pro sebe. Ale můžete zapojit i další spolucestující. Cesta vám uteče, ani nebudete vědět jak.

Doporučený počet hráčů je 2 až 6, ale hrát může i více lidí. Záleží jen na hráčské skupině. Zábavné může být i jen "pasivní" účast. Ty nejlepší příběhy si můžete poznamenat, pobaví vás i po čase. A budete ho moci srovnat s novými příběhy. Příjemnou zábavu.

Odkazy:
Související články:

Chcete si hru Bylo nebylo koupit?

Bylo nebylo lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>


Ukázka karet

Karty ukončení – každý hráč na začátku hry obdrží jednu.

Karty míst

Karty postav

Karty předmětů

Karty událostí
Karty vlastností

Karty přerušení

***

Žádné komentáře: