Počet hráčů: 2-4.
Doporučený věk: od 10 let.
Délka hry: 60 až 90 minut.
Autor: Michael Kiesling, Wolfgang Kramer.
Rok vydání: 2002.
Výrobci: Ravensburger.
Ocenění: Hra německé veřejnosti 2002 (5. místo).
Obvyklá cena: cca 1000 Kč.
Herní systém: získávání převahy na postupně vytvářených územích, systém akčních bodů.
Čeština: hra neobsahuje cizojazyčné prvky.
Mexica je o poslední ze série tří her přezdívané také "Mask Trilogy" autorské dvojice Kiesling-Kramer: Tikal, Java, Mexica. Každá z těchto her má na krabici obrázek domorodé masky. Všechny využívají princip akčních bodů, který hráčům umožňuje volit některou z akcí do vyčerpání limitu v každém kole. Mexica je z těchto her nejjednodušší a délkou jedné partie nejkratší. Řadu zájemců proto může oslovit více než Tikal nebo Java.
Ve hře Mexica mají hráči za úkol společně znovu vybudovat velké aztécké hlavní město Tenochtitlán na ostrově uprostřed jezera Texcoco. Postupně ostrov protkávají obnovované vodní kanály, které oddělují jednotlivé části města, takže je nakonec rozparcelováno na různě velké okrsky. K přechodům mezi nimi pak slouží mosty. Hráči získávají body za založení nového okrsku umístěním žetonu capulli do území ohraničené kanálem nebo jezerem odpovídající velikosti. Další body obdrží za převahu v postavených budovách v jednotlivých okrscích. Vyhraje ten, kdo získá nejvíce bodů.
Hráči mají v každém kole k dispozici šest akčních bodů, které mohou využít pro kteroukoli z následujících akcí: táhnout figurkou, rozšiřovat kanály, stavět, popř. přemisťovat mosty, stavět budovy, získat akční žetony (viz také obrázek karty akcí). Za založení okrsku umístěním capulli se "neplatí". Jakmile tedy jeden hráč vyčerpá své akční body, hraje hned další. Nemusí se tedy dlouho čekat, než si hráč své tahy rozmyslí. Hra je díky tomu rychlejší, než tomu bývá např. u Tikalu.
Bodování proběhnou během hry dvě - v polovině hry a na konci. Vyhodnocuje se každý okrsek zvlášť. Kdo má největší sílu v postavených pyramidách, dostane nejvíc bodů, druhý a třetí méně, čtvrtý nic. Body tedy dostanou jen hráči, kteří mají v hodnoceném okrsku postavenou alespoň jednu pyramidu. Tím jsme se dostali k jádru hry: kdy a kde postavit svou pyramidu - jejich počet je omezen. Soupeřit o nejlépe hodnocené velké okrsky nebo spíše zabrat menší a nedovolit soupeřům, aby se v nich také "uchytili"?
Hra má ještě jeden nenápadný rozměr - když svou akcí druhým "zaškodíte". Můžete zabránit soupeři v realizaci jeho záměrů nebo alespoň jejich ztížení - vše v rámci pravidel. Body, které nezíská soupeř, jsou "plus" pro vás. Vhodně postavená pyramida tak může soupeři zabránit v přechodu do vyhlédnutého území, takže musí zvolit složitější cestu nebo změnit plány. Podobně poslouží zakončení vašeho tahu na mostě, aby přes něj soupeř nemohl přejít. Hráče to "nutí" jednak sledovat, co dělají druzí, a nehrát si jen na svém písečku, jednak hrát tak, aby ho druzí "nezablokovali".
Mexica je příkladem hry, která má sice své téma - budování aztéckého města -, některá pravidla s tématem úplně neladí. Příkladem může být daleko rychlejší pohyb figurkou po kanálech a jezeře něž po souši. To pro hru ale není tak důležité. Samotný herní princip vymezování území a získávání převahy funguje výborně, je velmi jednoduchý a dává hráčům velký prostor pro rozhodování. Ve hře není žádná náhoda, vše záleží na hráčích a jejich taktickém rozhodování - udělat nejvýhodnější akce a pokud možno zabránit ve skórování soupeři. Rádi si Mexicu zahrajete znovu. Pokaždé bude trochu jiná.
Graficky je hra zpracována opět výborně a stejným stylem jako Tikal a Java. A je radost s ní hrát. Tentokrát však nejsou použity hexové dílky, ale síť z menším čtverečků, na něž jsou umisťovány kanály a budovy. Možná se vám zprvu nebudou moc líbit plastové pyramidy, ale zvyknete si na ně rychle. Díky nim a dílkům vodních kanálů získává hrací deska výraznou třírozměrnou podobu. Hrací plán je přitom přehledný.
Pravidla hry jsou jednodušší než u Tikalu, základy vysvětlíte během deseti minut a můžete začít hrát. Během první hry všichni rychle pochopí zbytek a budou si užívat zábavu z hraní. Mexica je výborná hra pro dva a tři hráče. Čím více hráčů, tím méně budete moci plánovat dopředu. Než se znovu dostanete na řadu, dojde k více změnám, na než budete muset reagovat. Hra je tedy dobrá v různém počtu hráčů, vždy však trochu jinak.
Odkazy:
- Pravidla hry v češtině (www.deskovehry.cz)
- Mexica na BGG (en)
- Představení hry Tikal (recenze)
:: Hru Mexica si můžete zakoupit ve specializovaném obchodě Svět deskových her :: |
1 komentář:
To moja ulubiona gra z serii Maski. Fajna recenzja, przyjemnie się czyta po czesku.
Okomentovat