Recenze: Tash-Kalar: Aréna legend

Tash-Kalar: Aréna legend je zatím poslední hra Vládi Chvátila. Loni ji představilo CGE na veletrhu her v Essenu a vzápětí vyšla u nás díky REXhrám. Ve hře se stáváte mistry magie různých škol, kteří poměřují své síly v souboji. Vyvoláváte své bojovníky, ale i legendární bytosti. Tash-Kalar má několik herních módů. V tom základním není vaším cílem zničit protivníka, ale plnit úkoly, které vám přináší vítězné body. Další varianty umožňují týmovou hru a deatmatch (souboj na život a na smrt). Nejčastěji si ale zahrajete vznešenou hru ve dvou hráčích.

Téma hry
Hra je zasazena do fantasy světa, ve kterém existuje prastaré magické bojové umění Tash-Kalar a nejstarší aréna stejného jména, kde toho umění vzniklo. Každá magická škola používá své  techniky a vyvolává jiné mocné bytosti. Tyto školy reprezentují samostatné balíčky karet, které obsahují specifické karty. Vzájemně poměřují síly v krátkém a intenzivním souboji.

Každý hráč má tedy svůj balíček karet a herní kameny, s nimiž vstupuje do arény.  Hrací kameny umisťuje tak, aby vytvářely vzory umožňující vyvolat ještě mocnější bytosti, které má na svých kartách. Všechny jednotky se pohybují po aréně, ničí soupeřovy jednotky a vzory a vytváří nové. Každá varianta hry má vlastní podmínky vítězství. Liší se hlavně pravidly pro zisk bodů.

Jak se hraje
Hráči se v tazích pravidelně střídají. K dispozici mají dvě akce. Mohou do arény umístit běžný kámen nebo využít již vyložené kameny k vyvolání bytosti. Každá karta představuje bytost, kterou mohou vyvolat, když jsou kameny rozmístěny do vzoru, který karta zobrazuje. Vyvolání bytosti poskytuje hráči zvláštní efekt. Šermířka například umožní zničit kameny na vyznačených polích, a pokud se tak stane, můžete její kámen povýšit na hrdinu.

Během hry tak na herní desce sestavujete z vašich kamenů různé vzory. Zároveň ničíte kameny soupeře, a tím narušujete jeho plány. Díky tomu se situace neustále proměňuje. Vy se ale snažíte svými tahy docílit takových postavení, která vám umožní plnit úkoly, za něž získáváte vítězné body.

Úkoly jsou od začátku hry k dispozici tři a po splnění se vždy doplní nový. Dělí se na několik druhů. U některých musíte obsadit barevná pole vyznačená v aréně, jiné vyžadují určitou konfiguraci vašich kamenů či vzájemnou polohu vašich a soupeřových kamenů, další po vás chtějí, abyste ve svém tahu vyvolali alespoň dvě bytosti či zničili soupeřovi určitý počet kamenů. Pokud na konci tahu splňujete podmínky některého úkolu, můžete si ho vzít. Splnit ale můžete nejvýše jeden za tah.

Každý hráč může také zahrát kartu balance, a to mimo akce. Je to možnost navíc, kterou získáte v případě, že na desce dojde k výrazné nerovnováze ve váš neprospěch. Každá karta balance obsahuje dvě podmínky. Zahrát ji můžete již při splnění jedné z nich. Například máte o určitý počet kamenů vyšší úrovně méně než soupeř. Je to další specifický taktický prvek, který máte ve hře k dispozici.

V základní hře obdržíte body jednak za získané úkoly, jednak za každý legendární kámen. Jakmile jeden hráč dosáhne 9 či více bodů, zahraje ještě každý celý jeden tah. Konec hry se také spustí s dobráním poslední karty balíčku. Hráč s více body zvítězí. Případně rozhoduje, kdo má v aréně více kamenů vyšší úrovně.

Komu je hra určena
Hra je určena především náročnějším hráčům, kteří mají rádi abstraktní hry. Nejlépe si ji zahrajete ve dvou hráčích. Zkušenost s hrou přitom hraje svou roli, je výhodou, když znáte karty, jejich možnosti a efekty, a to nejen vlastního balíčku. V případě, že se vás sejde víc, můžete si zahrát i týmovou verzi, kdy spoluhráči sedí proti sobě. Hra tak poskytuje nový zážitek. Herní doba není dlouhá, takže zvládnete i několik partií za sebou.

Zpracování, grafika, pravidla
Na první pohled vás zaujmou nádherné karty jednotlivých magických škol. Karty jsou poměrně velké, nestandardní velikosti, a kvalitní. V kontrastu jsou krásně ilustrované karty od Davida Cocharda a fádní kartonové herní žetony a deska. Ve hře je ale vše výborně přehledné, a to je podstatné. Hře by slušelo, kdyby kameny byly z lepšího materiálu. To by ji ale výrazně prodražilo.

Základní pravidla jsou vcelku jednoduchá, takže se s hrou rychle seznámí každý zájemce. Pomůže vám také Průvodce hrou s výukovou variantou hry. K ruce pak máte samostatný list se shrnutím pravidel, kde najdete vše k jednotlivým variantám hry. Pro seznámení s hrou použijte červené a modré balíčky karet (Jižní a Severní říše), až následně specifické balíčky Horských klanů a Lesního národa.

Zajímavosti a ocenění
Tash-Kalar získal ocenění Golden Geek 2013 pro nejlepší abstraktní hru a byl nominován v kategorii  nejlepší hra pro dva hráče. CGE pro letošní rok připravuje celý nový balíček pro další magickou školu, což opět zvýší variabilitu hry.

Hodnocení hry
Tash-Kalar má díky výborné grafice karet silnou fantasy atmosféru, i když se jedná o abstraktní hru. Každý balíček karet poskytuje jiné možnosti, každá magická škola vyžaduje jiný styl hraní. Znalost hry, jednotlivých karet a jejich efektů je výhodou. Hra poskytuje velké množství možností, jak ji hrát.

Také různé kombinace magických škol, které se utkají, vyžadují jiný přístup ke hře a styl hraní. Musíte dobře sledovat soupeře a odhadovat jeho úmysly, abyste uspěli. Každá hra je proto jiná, a pokud Tash-Kalaru přijdete na chuť, jen tak vás neomrzí a rádi se k němu budete vracet. Celkově nejde o velkou výpravnou hru s propracovaným příběhem. Velmi dobře však funguje a dokáže vás napínat až do konce. Stojí za vyzkoušení.

Infobox o hře

Počet hráčů:  2–4 hráče
 Doporučený věk:  od 13 let