Recenze: Timeline

Autor: Frédéric  Henry
Rok vydání: 2010
Výrobce: Hazgaard Editions, české vydání REXhry 2011
Obvyklá cena: cca 390 Kč
Herní systém: karetní hra, přiřazování karet na časovou osu
Čeština: hra je kompletně v češtině

I letopočty mohou být zábavné. Nevěříte? Pak byste si co nejdřív měli vyzkoušet hru Timeline, kterou jako svou premiérovou hru vydala kompletně v češtině společnost REXhry. Ve hře budete přiřazovat na pomyslnou osu karty s vynálezy a událostmi tak, abyste je správně časově zařadili. Znalosti a všeobecný přehled jsou výhodou, ale nemusí být pro úspěch rozhodující. Budete překvapeni, co všechno se dozvíte. Timeline je rychlá a co se týče pravidel jednoduchá karetní hra. Ocení ji jak příležitostní hráči, tak ti zkušení. Věděli byste například, kdy Juan de Pablo Bonet vytvořil znakovou řeč? Ne? Tipněte si, a čtěte dál.

Timeline vás zavede do historie naší civilizace, a to do té velmi vzdálené, ale i nedávné. Každý hráč obdrží několik karet, 4–6 podle počtu hráčů. Karty ukazují a pojmenovávají vynálezy nebo významné události z nejrůznějších oblastí života, například sirku, papír, jízdní kolo, teploměr. Jak vidíte, mnohé jsou již samozřejmou součástí našeho života. Víme ale, kdy a kdo je vynalezl? Úkolem hráčů je zbavit se všech svých karet. Vyhraje hráč, kterému se to podaří jako prvnímu.

Jak se tedy hraje? Hráči vyloží své karty před sebou. Potom se z dobíracího balíčku odkryje vrchní karta a položí doprostřed stolu tak, aby byla vidět strana s letopočtem. Začínající hráč vezme jednu ze svých karet a položí ji vedle první karty na jakousi pomyslnou časovou osu. Dále se hráči střídají. Ihned po zahrání karty se otočí na stranu s letopočtem a zkontroluje se, zda byla umístěna správně. Pokud ano, ponechá ji na místě, pokud ne, odloží ji a vezme si místo ní jinou.

Je potřeba upozornit na to, že hráči při jakékoliv manipulaci s kartami nesmí neodkrýt zadní stranu karet, kde je uveden letopočet, a nesmí se na ni podívat. Nejenže by se ztratilo veškeré kouzlo hry, ale hra by ztrácela smysl. Z tohoto důvodu si karty předem neprohlížejte. A když je rozdáte, nechte je na stole tak, aby nikdo neviděl stranu s vyznačeným letopočtem

Hra obsahuje 109 karet. Mají malý formát, aby se na stůl daly dobře rozložit, a jsou oboustranné. Počet je dostatečný na to, abyste si zahráli i několikrát po sobě s novými kartami. Hru dostanete v krásné plechové krabičce, která potěší i jako dárek. Pokud chcete někoho obdarovat, pak je to dobrý tip. Každá karta je malý obraz ilustrující vynález, nejde o žádné laciné obrázky. Hra je graficky na výborné úrovni.

Většinu karet tvoří vynálezy, ale doplňují je i další témata (objevy, historické události, monumenty, umění a literatura, hudba), které jsou odlišeny barevným podtiskem letopočtu. Varianty s dalšími tématy budou vycházet postupně. České vydání objevů se chystá na říjen (2011).

Znalosti jsou ve hře výhodou, především dospělí jsou o něco zvýhodněni oproti dětem. Důležité je vnímat vztahy mezi jednotlivými kartami, resp. událostmi, které zobrazují. Můžete si podle toho tipovat. Nevadí tedy, když přesný letopočet neznáte (ve většině případů ani znát nebudete). Záleží také na vašem rozhodnutí, kterou ze svých karet vyberete. Vidíte rovněž, co mají ostatní, a můžete tomu takticky přizpůsobit hru.

Zábavnost hře dodávají komentáře všech hráčů, ať už k vlastním nebo cizím kartám, a dobré rady. Je to přirozená součást hry. Budete se rozhodně bavit. Prověříte své všeobecné znalosti, a především, a to zaručuji, se něco nového dozvíte.

Timeline je jednoduchá a rychlá hra pro každého, ve které si připomenete nejeden významný moment vývoje naší civilizace. Na hře je znát francouzský šmrnc, a to díky grafice a větší podíl "společenskosti" – spíše jde o to užít si hru, než vyhrát. Přitom budete přemýšlet naplno, abyste si vybavili co možná nejvíc. Hra je skvělá i tím, že si dobře zahrajete v různém počtu hráčů, a to i v osmi. Hru také mohu doporučit jako učební pomůcku. Zábavně obohatí výuku, a přitom nezabere moc času.

Může se vám stát, že si u některého vynálezu nebude jistí "definicí", a tedy ho dobře časově zařadit, pak se řiďte obrázkem (může se týkat například šeku, trezoru). Nehrajte také stále dokola, pak už nepůjde o hru, ale znalostní dostihy, kdo si zapamatoval více událostí. Ale když si zahrajete čas od času, pak se budete dobře bavit. Znovuhratelnost podpoří i vydání nových sad karet.

Hra určitě patří do rodinného "herního portfolia".

Aktualizace: U nás již kromě Vynálezů vyšla také další témata: Události, Objevy, které jsou samostatnými edicemi hry s novými kartami. Karty z jednotlivých edic můžete smíchat, a tak si hru zpestřit. Novou edicí je pak Pestrá historie, kterou mimochodem doporučuji jako první hru celé řady.