Představení hry: Hive

HivePočet hráčů: 2.
Doporučený věk: od 9 let.
Délka hry: 15-30 minut.
Autor: John Yianni.
Rok vydání: 2001.
Výrobce: Gen Four Two, Huch & friends, Gigamic.
Ocenění: Mensa Select 2006.
Obvyklá cena: cca 500 Kč.
Herní systém: abstraktní strategie s proměnlivým "plánem".
Čeština: herní materiál neobsahuje cizojazyčné prvky.

Hive znamená úl nebo také hemžení jako v mraveništi, což je výstižné označení této abstraktní hry pro dva hráče. Každý hráč má svou sadu kamenů s vyobrazením různých druhů hmyzu: mravence, pavouka, kobylky, brouka a včelí královny. Ty představují jeho armádu. Úkolem hráčů je pomocí své hmyzí armády dostat protivníkovu královnu do pozice v matu - obklíčení ze všech stran cizími či vlastními kameny. Komu se to podaří dříve, zvítězí.

Konec hryHra začíná s čistým stolem. "Hrací plán" vzniká až v průběhu hry nasazováním kamenů. Hráči se střídají. Kdo je na tahu buď přesune dříve nasadí kamen, nebo nasadí nový přiložením k vlastnímu kameni. Podmínkou pro přesun však je, že královna již vstoupila do hry (nejpozději musí být nasazena ve čtvrtém tahu). Základní pravidlo pak říká, že všechny kameny musí být neustále v kontaktu, tvořit souvislou skupinu. Nemůžete tedy například pohnout broukem, na kterého je navázaný mravenec (viz obrázek). Přitom nezáleží na tom, komu kameny patří.

Každý druh se pohybuje jinak. Při pohybu však musí být stále v kontaktu s dalšími kameny. Podobně jako v šachu musíte využívat silné vlastnosti každého kamene ve výhodném postavení. Mravenec je rychlý, může se pohnout o kolik chce míst po obvodu skupiny. Pavouk se pohybuje hbitě přesně o tři místa. Kobylka přeskočí všechny sousední kameny na první volné pole, a to i obklopené ze všech stran. Brouk sice leze pomalu, jen o jedno sousední pole, zato mu nevadí, že na něm leží jiný kámen, prostě na něj vyleze. Slézt může i na uzavřené místo. Včelí královna se pohybuje přesně o jedno pole. Platí také, že se kamenem nedostanete na volné pole, které je obsazené z obou stran, takže je průchod moc úzký (výjimkou jsou zvláštní pohyby kobylky a brouka).

Hive - kamenyZákladní pravidla jsou jednoduchá, rychle se s nimi seznámíte. Je jen třeba si dát pozor na dodržování správného nasazování a pohybu kamenů. Vlastní hru si budete vychutnávat znovu a znovu s každou novou partií, jak budete do postupně pronikat do tajů hry. Hra totiž umožňuje celou řadu variant tahů a často dochází k nečekaným zvratům. Každá partie je napínavá až do konce. Jednotlivé hmyzí druhy se dobře podporují, pokud zvolíte správnou strategii. Je třeba dobře zvažovat nasazení jednotlivých kamenů, vhodný okamžik pro útok, a nezapomínat na ochranu vlastní královny.

Dosud vyšlo několik vydání hry, liší se provedením kamenů. V prvních vydáních byly kameny vyrobené ze dřeva v modré a stříbrné barvě. Třetí vydání obsahuje černé a bílé bakelitové kameny (součástí balení je také šikovný cestovní taštička). Každý hmyzí druh má svou barvu. Kameny jsou dostatečně velké a obrázky výrazné, takže se při hře dobře orientujete, jsou také příjemné do ruky a dobře se s nimi hraje.

Rozšíření The MosquitoLetos vyšlo rozšíření, které vnáší do hry nový hmyzí druh: komára (Mosquito). Každý hráč tedy hraje s dvanácti kameny. Komár je zvláštní v tom, že pro pohyb přebírá vlastnosti sousedního kamene. Během hry se tedy může pohybovat různým způsobem. Jedině v případě, že jako brouk vyleze na jiný kámen, pokračuje v pohybu jako brouk, dokud opět nesleze na volné pole.

Hive má svůj náboj a jedinečnou atmosféru, po odehrání jedné partie si hned rádi zahrajete další. Prohra motivuje k lepší hře v následující partii. Pokud se sejdete ve dvou a rádi si občas zahrajete originální abstraktní hru, při které musíte více přemýšlet, Hive vás nezklame.

Odkazy:
***

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Nejsem si jistý výkladem pravidel. Z pravidel plyne že i při pohybu kamene musejí být všechny stojící kameny spojeny v jeden celek. Ale je nutné aby se i pohybující kámen při svém pohybu neustále dotýkal některého z ostatních kamenů nebo toto pravidlo platí jen pro pohyb pavouka?

Jakub Dobal řekl(a)...

Ano, musí se dotýkat a všechny kameny tvoří stále kompaktní celek.

Každý kámen má svůj specifický pohyb: královna o jedno pole, pavouk přesně o tři pole, mravenec po celém obvodu (ne však na stejné místo), na libovolné sousední i obsazené pole, kobylka přeskakuje obsazená pole na první volné.